لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

آمریکا خواستار پایان عملکرد «بسیار خطرناک» روسیه در اوکراین شد


یک شبه‌نظامی تجزیه‌طلب هوادار روسیه
یک شبه‌نظامی تجزیه‌طلب هوادار روسیه

کاخ سفید آمریکا با صدور بیانیه‌ای از مسکو خواسته است دست از کنش‌های «شدیدا خطرناک و تحریک‌آمیز» خود، برای بی‌ثبات کردن اوکراین، جایی که در شبانه روز گذشته، تنش‌ها بار دیگر فزونی گرفته است، بردارد. ناتو و اتحادیه اروپا نیز انتقادهایی تازه را علیه روسیه بیان کرده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، کیتلین هایدن، ۲۴ مرداد گفت طی هفته‌های گذشته، فعالیت‌های روسیه در وضعیت متشنج شرق اوکراین، «تشدید» شده است.

اوکراين روز جمعه اعلام کرد، توپخانه ارتش آن کشور بخشی از يک ستون زرهی ارتش روسيه را که شب پیش از آن به خاک اوکراين نفوذ کرده بود، منهدم کرده است. روسیه ورود نیروهایش را به خاک اوکراین تکذیب کرده است.

کیتلین هایدن گفته است «در حالی که ما در حال جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه هستیم، نگرانی خود را در مورد تعدی‌های مکرر به خاک اوکراین از سوی روسیه یا با حمایت روسیه، تکرار می‌کنیم».

به گفته شورای امنیت ملی آمریکا روسیه بدون اجازه دولت اوکراین «حق ندارد هیچ خودرو، فرد یا محموله‌ای از هر نوع را به اوکراین بفرستد».

روابط طرف‌ها پیشتر نیز بر سر حرکت کاروانی بزرگ که مسکو می‌گوید «کمک‌های انسان‌دوستانه» را برای مردم شرق اوکراین شامل می‌شود، دچار تنش‌های جدیدی شد.

کی‌یف، مظنون است که این کاروان حامل کمک‌های نظامی برای تجزیه‌طلبان هوادار روسیه در شرق آن کشور است.

به گفته شورای امنیت ملی آمریکا روسیه بدون اجازه دولت اوکراین «حق ندارد هیچ خودرو، فرد یا محموله‌ای از هر نوع را به اوکراین بفرستد».

هایدن تاکید کرده است که تشدید فعالیت‌های روسیه در اوکراین «شدیدا خطرناک و تحریک‌آمیز است»؛ «از جمله انتقال تانک، خودروهای مسلح، توپخانه و موشک‌انداز به تجزیه‌طلبان».

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روسیه از خاک خود نیز به اوکراین «به طور منظم» توپ و موشک پرتاب کرده است.

مسکو حمایت از شورشیان در شرق اوکراین را رد می‌کند.

با این همه تنش‌های بی‌سابقه طی دهه‌های گذشته میان مسکو و پایتخت‌های غربی بر سر اوکراین، که اروپا و آمریکا از دولتش حمایت می‌کنند، موجی از تحریم‌ها را علیه روسیه همراه داشته است.

واکنش غرب به تازه‌ترین تنش‌ها

پیمان آتلانتیک شمالی نیز به طور جداگانه‌ای روسیه را به حضور فعال در «بی‌ثبات کردن» اوکراین متهم کرده است.

روز گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت‌وگویی تلفنی انجام داد.

برلین در بیانیه‌ای می‌گوید خانم مرکل در این گفت‌وگو خواستار کنش مسکو برای کاهش تنش‌ها شده است و پیش از همه خواسته است تا روسیه «انتقال تجهیزات نظامی، مشاوران نظامی و افراد مسلحی که از مرز [روسیه و اوکراین] می‌گذرند را متوقف کند».

پیشتر وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز در بروکسل بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و از روسیه خواستند دست از هرگونه «عملکرد دشمنانه» در مرز اوکراین بردارد.

فرانس تیمرمانس، وزیر خارجه هلند، به خبرنگاران گفته است «به نظر نمی‌رسد روسیه استراتژی خود را عوض کرده باشد و همچنان شرق اوکراین را بی‌ثبات می‌کند».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز از مسکو خواسته است به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه او از رهبران دو کشور خواسته است تا برای کاهش تنش‌ها در مرزهای خود به گفت‌وگو بپردازند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز طی ۲۴ ساعت گذشته گفت‌وگو کرده‌اند.

کامرون پس از این گفت‌وگو در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت ابراز کرده است.

دفتر رئيس‌جمهوری اوکراين، در بيانيه‌ای اعلام کرده است که پوروشنکو در گفت‌وگو تلفنی خود با نخست وزير بريتانيا، گزارشی از درگيری در مرز را ارائه کرده و گفته است بخش «مهمی» از ستون زرهی روسیه در آتشباری توپخانه ارتش اوکراين از بين رفته است.

بریتانیا سفیر روسیه در لندن را فراخوانده و خواستار توضیح او در این مورد شده است.

XS
SM
MD
LG