لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

سشنز تاکید کرد در جریان دیدارهایش با سفیر روسیه عمل اشتباهی سر نزده‌است 


دادستان کل آمریکا می‌گوید کناره‌گیری او از نظارت بر تحقیقات، به‌معنی «پذیرفتن هیچ عمل اشتباهی نیست»
دادستان کل آمریکا می‌گوید کناره‌گیری او از نظارت بر تحقیقات، به‌معنی «پذیرفتن هیچ عمل اشتباهی نیست»

دادستان کل آمریکا که به‌دلیل دیدارهایش با سفیر روسیه از جریان تحقیقات در مورد «پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» کناره‌گیری کرده، می‌گوید هیچ عمل اشتباهی از او سر نزده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توئیتر خود بار دیگر از جف سشنز دفاع کرده‌است.

آقای سشنز، ساعاتی پیش از مصاحبه با «فاکس»، گفته بود پس از مشورت‌ها، تصمیم گرفته از خود در خصوص نظارت بر پرونده‌‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی در زمان کنونی یا در آینده، سلب مسئولیت کند.

دادستان کل آمریکا می‌گوید کناره‌گیری او از نظارت بر تحقیقات، به‌معنی «پذیرفتن هیچ عمل اشتباهی نیست».

او می‌گوید یکی از دیدارها با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، پس از سخنرانی در مراسم بنیاد «هریتیج» بود: «من در مراسم جمهوری‌خواهان صحبت کردم، که حدود ۵۰ سفیر در آن حضور داشتند. بعد از سخنرانی از تریبون پایین آمدم و با چند نفری گپ زدم. و در همان موقع بود که دیداری [با سفیر روسیه] داشتم و گفت‌وگویی کردم و من مدت کوتاهی پس از آن [محل را] ترک کردم».

جف سشنز در مورد دیدار دیگر گفته: «در مورد مسائل مختلفی صحبت کردیم. یکی از آن‌ها اوکراین بود و ما بر سر موضوع با هم هم‌عقیده نبودیم».

به گفته دادستان کل در جریان دیدار با آقای کیسلیاک، در دفترش دو نفر از کارمندان ارشد غیرسیاسی او نیز حضور داشته‌اند: «فکر نمی‌کنم چیز عجیبی باشد که سناتور ایالات متحده دیداری با سفیر روسیه بکند».

در زمان این دیدار، آقای سشنز سناتور آلاباما در مجلس سنای آمریکا بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز دیگربار به دفاع از دادستان کل پرداخته و در توئیتر خود مجددا حزب دمکرات را متهم کرده که به خاطر شکست در انتخابات است که دست به اقدامات علیه دولت او زده‌اند.

آقای ترامپ بار دیگر تاکید کرده سشنز «مردی صادق است» و «او هیچ چیزی اشتباهی نگفته است. می‌توانست پاسخ‌های خود را کمی دقیق‌تر بیان کند، اما به‌وضوح این یک کار عمدی نبود».

دموکرات‌ها و منتقدان دولت دونالد ترامپ می‌گویند آقای سشنز در جلسه استماع کنگره برای تایید شدن به عنوان دادستان کل، وجود ارتباط میان خود با مقام‌های روس را انکار کرده است.

نانسی پلوسی رهبر دمکرا‌ت‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، و چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در سنا می‌گویند دادستان کل «قسم دروغ» خورده و باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

سنای آمریکا در ۲۰ بهمن ماه با ۵۲ رای مثبت در مقابل ۴۷ رای مخالف، جف سشنز را به عنوان دادستانی کل آمریکا تایید کرد. در آن جلسه تنها یک نماینده دمکرات به آقای سشنز رای موافق داده بود.

انتقاد دمکرات‌ها اما تنها محدود به جف سشنز نیست و آدام شیف، نماینده ارشد حزب دمکرات در کمیته امنیتی مجلس نمایندگان به تازگی در مورد پرونده «دخالت‌های روسیه» گفته در این لحظه «ما کم‌تر از کسری از واقعیت‌هایی که اف‌بی‌آی (پلیس فدرال) می‌داند، می‌دانیم».

گفته‌های آقای شیف پس از نسشت جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال در جلسه کمیته امنیتی بیان شده‌است. این نماینده دمکرات گفته: چیزهایی زیادی هست که مخفی‌ست و اگر ما کارمان را درست انجام بدهیم عیان خواهد شد.

دوین نونس، رئیس جمهوری‌خواه همین کمیته، گفته رئیس اف‌بی‌آی «رک» بود و جلسه با او «به‌عنوان گام نخست، خوب بود».

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده پیش از این دولت روسیه را متهم به دست‌داشتن در حملات سایبری و دخالت‌های مجازی در انتخابات آمریکا با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی و ضربه زدن به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست تردیدهایی در مورد این موضوع ابراز کرده بود اما سپس در جریان نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات، پذیرفت که روسیه دست به حملات سایبری به انتخابات آمریکا زده‌است. مسکو اتهام‌های واردشده در مورد دخالت‌ها در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG