لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

کروز ترامپ را تائید نکرد: «بر اساس وجدان خود رای دهید»


تد کروز برای سخنرانی پشت تریبون می‌رود
تد کروز برای سخنرانی پشت تریبون می‌رود

تد کروز، مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، از تائید مستقیم نامزدی ترامپ خودداری کرده و از رای‌دهندگان خواسته است برای انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا، «به وجدان خود رجوع کنند».

خبرگزاری رویترز می‌گوید حاضران در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان که دو روز پیش شروع شده و چهار روز ادامه دارد، به صورت ایستاده تد کروز را بر صحنه تشویق کردند. اما زمانی که او سخنرانی خود را آغاز کرد و مشخص شد که از دونالد ترامپ مستقیما حمایت نخواهد کرد، تشویق‌های هواداران ترامپ به سروصدا و هو کشیدن تبدیل شد.

در میانه سروصدا و سخنان تد کروز، دونالد ترامپ خود نیز وارده محل تجمع شده و به گفته شبکه ای‌بی‌سی نزد اعضای خانواده‌اش رفته‌است. او در عین حال انگشت شصت خود را در میان حرف‌های کروز بالا برده است. آنچه از نظر برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آمریکایی وضعیت را عجیب‌تر کرده‌است.

هواداران ترامپ تد کروز را هو کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:19 0:00

تد کروز در بخشی از سخنرانی گفته است «اگر عاشق این سرزمین هستید. و عاشق فرزندان خود هستید، که می‌دانم هستید. بلند شوید، صدای خود را به گوش همه برسانید و بر اساس وجدان خود رای بدهید… نامزدی که به نظر شما از آزادی ما دفاع خواهد کرد و به قانون اساسی پایبند خواهد ماند».

در اینجا سروصداها زیاد می‌شود.

در این لحظه کروز می‌گوید «من از این همه شور و شوق هیئت نیویورک خوشم می‌آید».

شبکه ای‌بی‌سی می‌گوید هیئت نیویورک در آن لحظه در حال شعار دادن بود که «از ترامپ حمایت کن، از ترامپ حمایت کن».

کروز در نهایت کلمه‌ای در این مورد به زبان نیاورده‌است.

در جریان رقابت‌های درون‌حزبی، تد کروز و دونالد ترامپ، سخنان و گفته‌های تندی را علیه یکدیگر رد و بد کردند.

از دیگر چهره‌های بانفوذ جمهوری‌خواه که هنوز از ترامپ حمایت نکرده‌اند، جان کیسیک، دیگر رقیب رقابت‌های درون‌حزبی‌ست؛ همچنین اعضای خانواده بوش که حتی در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان نیز شرکت نکرده‌اند.

دونالد ترامپ یک روز پیش از گفته‌ها تد کروز، رسما به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی شد. رقیب او -به احتمال نزدیک به یقین- هیلاری کلینتون از حزب دمکرات خواهد بود. گردهمایی حزب دمکرات برای معرفی نامزد نهایی، پس از نشست جمهوری‌خواهان برپا می‌شود.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی در کاخ سفید، اداره دولت و فرماندهی کل قوا را در درست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG