لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

شماری از سناتورهای آمریکا خواستار دریافت اطلاعات در مورد جریان تبادل زندانی با ایران شدند


از زمان تبادل زندانی میان ایران و ایالات متحده، شماری از قانونگذاران آمریکایی به‌ویژه اعضای حزب جمهوری‌خواه، به بیان انتقاد یا نگرانی در مورد نحوه این اقدام و وقایع پیرامون آن پرداخته‌اند
از زمان تبادل زندانی میان ایران و ایالات متحده، شماری از قانونگذاران آمریکایی به‌ویژه اعضای حزب جمهوری‌خواه، به بیان انتقاد یا نگرانی در مورد نحوه این اقدام و وقایع پیرامون آن پرداخته‌اند

۱۳ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به اعضای دولت دونالد ترامپ خواستار دریافت اطلاعات در مورد هفت نفری شده‌اند که در پی توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، عفو و از زندان‌های ایالات متحده آزاد شدند.

در این نامه که برای وزیران خارجه، خزانه‌داری و نیز دادستان کل دولت ترامپ فرستاده شده، از این سه تن خواسته شده یا به صورت حضوری یا با ارسال گزارشی به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی سناتورها پاسخ دهند.

در پی توافق اتمی میان ایران، آمریکا و پنج قدرت دیگر، تهران اقدام به آزادی چهار زندانی ایرانی‌آمریکایی کرد. ایالات متحده نیز هفت زندانی دارای تابعیت ایران را از زندان‌های آن کشور آزاد کرد. ←​بیشتر بخوانید

رسانه‌های داخلی ایران در آن زمان نام هفت زندانی آزاد شده را نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی اعلام کردند. شماری از این افراد با با اتهام‌هایی در زمینه کمک‌رسانی به پرتاب ماهواره یا صدور غیرقانونی تجهیزات پیشرفته الکترونیکی به ایران روبه‌رو بودند.

در نامه ۱۳ سناتور آمریکایی نیز با اشاره به گزارشی در نشریه پولیتیکو در مورد این هفت نفر، گفته شده آن‌ها چندی‌ست مظنون هستند افراد عفوشده با اتهام‌هایی جدی در مورد کمک‌رسانی به برنامه اتمی ایران روبه‌رو بودند.

سناتورها خواستار اطلاعاتی در مواردی مانند محل حضور فعلی این افراد، احتمال همکاری آن‌ها با دولت ایران در مورد برنامه اتمی یا آن‌چه «گروه‌های تروریستی نیابتی» نامیده شده یا نحوه تحقیقات در مورد آن‌ها در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، شده‌اند. این ۱۳ سناتور ابراز نگرانی کرده‌اند که افراد آزادشده همچنان خطری برای منافع ایالات متحده به‌شمار روند.

از زمان تبادل زندانی میان ایران و ایالات متحده، شماری از قانونگذاران آمریکایی به‌ویژه اعضای حزب جمهوری‌خواه، به بیان انتقاد یا نگرانی در مورد نحوه این اقدام و وقایع پیرامون آن پرداخته‌اند؛ برای نمونه در مورد بازپرداخت قراداد تسلیحاتی تعلیق‌شده و سود ناشی از دیرکرد آن، به ایران. این موضوع مشخص خود بارها با واکنش دولت وقت آمریکا روبه‌رو شده بود که به‌تاکید وجود ارتباط میان پرداخت پول و آزادی زندانیان دوتابعیتی را رد کرده‌ و از سوی دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه را به استفاده از آن به‌عنوان دستاویزی برای «توجیه مخالفت خود با توافق اتمی با ایران» متهم می‌کرد.

تلاش تازه اعضای کنگره برای آزادی دوتابعیتی‌ها

همزمان با نامه سناتورها، شماری از اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید‌وشرط» زندانیان ایرانی‌آمریکایی فعلی در ایران بزند.

در پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی قانون‌گذاران هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، خواسته شده تا دولت آقای ترامپ به اقداماتی دست بزند، که به آزادی زندانی دوتابعیتی و نیز افرادی که دارای اجازه اقامت در آمریکا هستند و «به دلایل سیاسی در ایران زندانی شده‌اند» بیانجامد.

اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند سپاه پاسداران ایران، سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و شهروند چهارمی که هویتش به‌طور عمومی علنی نشده و نیز دو تن دیگر که دارای اجازه اقامت دائم در آمریکا هستند؛ آفرین نیاسری و نزار ذکا، را «گروگان گرفته‌است».

باقر نمازی هشتاد ساله و فرزندش سیامک نمازی، هر دو تابعیت دو گانه ایرانی‌آمریکایی دارند و به تحمل ده سال زندان محکوم شده‌اند. کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری -که تابعیت دو گانه ندارد- هم زندانی هستند. آقای ذکا که دارای اقامت دائم آمریکا است، در واشینگتن برای یک مؤسسه غیرانتفاعی فناوری اطلاعات کار می‌کرد.

قانوگذاران آمریکا در عین حال از کشورهای متحد واشینگتن، که شهروندان زندانی در ایران دارند، خواسته‌اند تا با ایجاد جبهه‌ای متحد به تلاش‌هایی مشترک برای آزادی شهروندان خود بپیوندند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به شهروندان بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و دیگر کشورها که در ایران زندانی هستند اشاره کرده‌اند.

آن‌ها در عین حال از دولت ایران خواسته‌اند «به تعهدات خود عمل کرده» و هرگونه اطلاعاتی که می‌تواند به پیدا کردن و بازگرداندن رابرت لوینسون به آمریکا منجر شود را در اختیار ایالات متحده قرار دهند. مقام‌های دولت ایران پیش از این گفته بودند، دولت این کشور اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوينسون -مامور پیشی «اف‌بی‌ای» که سال‌ها پيش ناپدید شده، ندارد. آن‌ها هنوز واکنشی به قطعنامه پیشنهادی تازه نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG