لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۶

انتخابات مقدماتی آمریکا؛ پیروزی سندرز و کلینتون، کروز و ترامپ


از راست: سندرز، کلینتون، کروز، ترامپ
از راست: سندرز، کلینتون، کروز، ترامپ

رقابت درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در پنج ایالت ادامه پیدا کرده‌است؛ با دو پیروزی برای برنی سندرز، و یک پیروزی برای هیلاری کلینتون در حزب دمکرات، و دو پیروزی برای تد کروز و دو پیروزی برای دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه.

انتخابات مقدماتی روز شنبه، ۱۵ اسفند ماه، در پنج ایالت آمریکا برگزار شده‌است؛ جمهوری‌خواهان در کانزاس، مـِین، کنتکاکی و لوئیزیانا به رقابت پرداخته‌اند، دمکرات‌ها در نبراسکا، لوئزیانا و کانزاس.

تد کروز موفق شده در ایالت مرکزی کانزاس و ایالت مین، در شمال شرقی آمریکا، به پیروزی برسد. برآوردها نشان می‌دهد دونالد ترامپ در لوئیزیانا و کنتاکی پیشی گرفته است.

در حزب دمکرات نیز سناتور برنی سندرز، کانزاس و نبراسکا، دیگر ایالت مرکزی آمریکا را از آن خود کرده‌است. هیلاری کلینتون نیز موفق شده در لوئیزیانا، در جنوب شرقی آن کشور، که نمایندگان (امیتاز نهایی) بیشتری دارد، موفقیت کسب کند.

این انتخابات در حالی انجام شده که پیشتازان هر دو حزب، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در تلاش برای مستحکم‌ کردن پیروزی‌های خود هستند. انتخابات مقدماتی دو حزب اصلی ایالات متحده به گزینش نامزدهای نهایی هر یک از آنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ می‌انجامد.

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، در انتخابات مقدماتی همزمان در چندین ایالت موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، در هفت ایالت به پیروزی رسید. از آن پس حملات رقبا و نیز برخی چهره‌های سرشناس حزب جمهوری‌خواه علیه او شدت بیشتری پیدا کرده‌است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در وبلاگ ویژه رادیو فردا دنبال کنید

رقبای آقای ترامپ او را متهم کرده‌اند که در انظار عمومی سخنانی را می‌گوید که با آنچه خصوصی گفته یا پیشتر عقیده داشته، کاملا متفاوت است. میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ نیز او را به «ریاکاری» متهم کرده و خواسته تا جمهوری‌خواهان به خاطر آینده حزب و آمریکا، او را طرد کنند.

پیروزی‌های اخیر آقای کروز، کار را برای دو نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه یعنی مارکو روبیو و جان کیسیک سخت خواهد کرد. رسانه‌های ایالات متحده، در حال حاضر عمدتا از او به عنوان تنها گزینه در برابر آقای ترامپ یاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ در جمع هوادارانش گفته است «جیغ و دادی که می‌شنوید از واشینگتن است، که می‌خواهد در کاری که 'ما مردم' با هم انجام می‌دهیم وحشت ایجاد کند».

سناتور کروز نیز در جمع خبرنگاران در آیداهو، با اشاره به پیروزی خود در کانزاس گفته است این موضوع «نمایان شدن یک تغییر واقعی» در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است.

مجموع امتیازی که از پیروزی در این چهار ایالت به نامزد جمهوری‌خواه می‌رسد ۱۵۵ نماینده‌ است. نماینده‌ها، صاحب رای وکالتی یا به عبارتی «امتیاز» هستند که به هر یک از نامزدها می‌رسند. نامزد جمهوری‌خواه باید در گردهمایی نهایی یا «کنگره ملی» برای گزینش نامزد نهایی، صاحب دست‌کم ۱۲۳۷ رای، از ۲۴۷۲ رای ایالت‌ها شود.

در میان دمکرات‌ها رقابت تنها میان دو نفر در جریان است: هیلاری کلینتون و برنی سندرز. کلینتون در سه‌شنبه بزرگ، آرای هفت ایالت را از آن خود کرد و برنی سندرز در چهار ایالت به پیروزی رسید. نامزد نهایی دمکرات به ۲۳۸۳ رای وکالتی از ۴۷۶۴ کل آرا در ۵۰ ایالت نیاز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG