لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

وزیر خارجه ایران از تصمیم روسیه برای تحویل اس-۳۰۰ استقبال کرد


سامانه پدافندی اس-۳۰۰ (در تصویر رزمایش نظامی روسیه همراه با این سامانه دفاعی)
سامانه پدافندی اس-۳۰۰ (در تصویر رزمایش نظامی روسیه همراه با این سامانه دفاعی)

وزیر خارجه ایران از تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ استقبال کرده و آن را «اقدامی مثبت در مسیری درست» توصیف کرده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ۲۶ فروردین، به گزارش از خبرگزاری ایتار-تاس و به نقل از محمد جواد ظریف می‌گوید «این اقدام یکی از نقاط مشکل‌ساز در روابط ایران با روسیه را از میان بر می‌دارد».

تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای لغو تصمیم خلف خود و تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ به ایران، با مخالفت واشینگتن و تل‌آویو روبه‌رو شده است.

جان کری در روز دوشنبه طی تماسی تلفنی با هم‌تای روس خود، سرگئی لاوروف، نگرانی ایالات متحده را در مورد تصمیم مسکو ابراز کرده بود.

همزمان وزیر اطلاعات و امور راهبری اسرائیل نیز تصمیم روسیه را محکوم کرده است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، نیز گفته است تفاهم لوزان بر سر چهارچوب نهایی توافق اتمی ايران، ممنوعيت تحويل سامانه‌های اس-۳۰۰ به این کشور را «غيرضروری» کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای ظریف گفته است تهران منتظر همکاری‌ها راهبری بیشتری با روسیه است؛ «این همکاری‌ها برای صلح و امنیت در منطقه ما و مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت در آسیای میانه و نیز جاهای دیگر در منطقه خوب است».

خبرگزاری رویترز نیز از قول محمد جواد ظریف، طی کنفرانسی خبری در مادرید، گفته‌های مشابهی را منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول ولادیمر ساژین، کارشناس ایران در آکادمی علوم روسیه، می‌گوید قرار است طی روزهای آینده و با دیدار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، از مسکو، در مورد مراحل بعدی این توافق گفت‌وگو شود.

به گفته آقای ساژین، تهران سومین شریک ایران در امور دفاعی و نظامی روسیه بوده است.

این کارشناس امور ایران به خبرگزاری رویترز گفته است، مسکو در پی احیای همکاری‌هایش با تهران است، هرچند همکاری‌های گسترده فقط در صورتی ممکن است که تحریم‌ها رفع شده و امکان مراودات بانکی مجددا برقرار شود.

XS
SM
MD
LG