لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

پرز: اسرائیل یکجانبه علیه ایران اقدام نخواهد کرد


شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل. عکس از (CTK).
شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل. عکس از (CTK).

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، پيش از سفر روز دوشنبه خود به فرانسه اعلام کرد که اسرائيل به طور يکجانبه برای توقف برنامه هسته ای ايران اقدام نخواهد کرد.


شيمون پرز در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی زبان فيگارو که روز شنبه منتشر شد، در پاسخ به اين سئوال که آيا اسرائيل به تنهايی دست به عمليات نظامی، برای متوقف کردن برنامه اتمی ايران خواهد زد، گفت:« تحت هيچ شرايطی.»


وی در مورد برنامه هسته ای ايران افزود: «اين مشکلی است که تمامی دنيا بايد در حل آن بکوشد. موشک های دوربردی که ايران ساخته تنها مشکل اسرائيل نيستند.»


آقای پرز گفت که وی ترجيح می دهد بحران هسته ای ايران بدون هيچ جنگی پايان يابد و تحريم ها در گذشته نشان داده اند که می توانند موثر باشند.


وی در مورد تاثير تحريم ها، از تصميم کشورهای ليبی، آفريقای جنوبی و کره شمالی در مورد توقف برنامه نظامی هسته ايشان نام برد.


آقای پرز در این مضاحبه افزود: «ناکام ماندن تحريم های سازمان ملل برای متقاعد کردن ايران برای توقف غنی سازی اورانيوم به اين معنی خواهد بود که راه حل غير نظامی در مورد ايران بی تاثير است.»


آمريکا، کشورهای غربی و اسرائيل ايران را متهم می کنند که در پی ساختن بمب اتمی است. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


شورای امنيت نيز با تصويب سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سر پيچی کرده است.


شيمون پرز، ايران و سوريه را متهم کرد که شبه نظاميان حماس را تشويق به پرتاب راکت به خاک اسرائيل می کنند.


وی افزود: «اگر اقليتی از تروريست ها به توانند به سلاح هسته ای دست يابند جهان ديگر نظم و ثبات خود را از دست خواهد داد.»


وی همچنين در مورد روابط تاريخی بين فرانسه و اسرائيل صحبت کرده ، گفت: «هيچ کشوری به اندازه فرانسه در تاريخ به اسرائیل کمک نکرده است.»


XS
SM
MD
LG