لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۱

حمله با اسید به خبرنگار افغان منتقد جمهوری اسلامی ایران


رزاق مامون
رزاق مامون
رزاق مامون، روزنامه‌نگار افغان، که معتقد است نوشته‌هایش درباره ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در افغانستان باعث خشم جمهوری اسلامی شده با اسید مورد حمله قرار گرفته و سخت آسیب دیده است.

به گفته آقای مامون، نوشته‌های او درباره «سعی ماموران امنیتی ایران برای تجزیه افغانستان» موجب خشم جمهوری اسلامی و عوامل آنها شده است.

وب‌سایت رادیوآزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، می‌نویسد که کتاب «رد پای فرعون»، اثر تحقيقی تازه رزاق مامون، انگيزه اصلی اين حادثه خوانده شده است.

آقای مامون در اين کتاب «مداخله ايران در امور داخلی افغانستان و اقدامات دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در زمینه تجزيه افغانستان» را افشا کرده است.

آقای مامون در این زمینه می‌گوید که «حتی ناشر کتاب را نیز تحت فشار قرار دادند».

رزاق مامون که صورتش در حادثه اسیدپاشی به‌شدت آسيب ديده در حال حاضر در بیمارستان سردار داوودخان تحت مداوا قرار دارد.

آقای مامون در گفت‌وگویی با راديو آزادی به انگيزه‌های اصلی اين حمله اشاره کرده و گفته است که قبلاً نيز در اين رابطه پيام‌هایی تهدیدآمیز دريافت کرده است.

به دنبال این حادثه، اتحادیه خبرنگاران افغانستان حمله به رزاق مامون را به شدت تقبیح کرده و از حکومت این کشور خواهان تحقیق در مورد این حادثه شده است.

در همین زمینه یکی از مسئولان پلیس افغانستان نیز اعلام کرده است که انگیزه این حمله «شخصی» نبوده است.

آقای مامون می‌گوید که این حمله توسط فردی نقاب‌دار زمانی که او شب راهی منزلش بوده صورت گرفته است.

محمد ظاهر، رئيس بخش تحقيقات جنايی وزارت کشور افغانستان، به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته است که به نظر می‌رسد مهاجم قصد داشته با چاقو نيز به آقای مامون حمله کند، اما به دنبال فريادهای رزاق مامون از محل گريخته است.

رزاق مامون، ۴۸ ساله، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگری است که با نشریات و سازمان های خبررسانی مختلفی از جمله رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، بی‌بی‌سی و تلویزیون طلوع همکاری داشته است.

او هم‌اکنون سردبير خبرگزاری «بُست باستان» است.
XS
SM
MD
LG