لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

ادعایی تازه درباره "توافق محرمانه" عرفات وايران


شائول موفاز: ياسر عرفات رهبر وقت حکومت خودگردانی، به سپاه پاسداران ايران امکان داد، نيروهايی را به کرانه باختری و نوار غزه اعزام کند
شائول موفاز: ياسر عرفات رهبر وقت حکومت خودگردانی، به سپاه پاسداران ايران امکان داد، نيروهايی را به کرانه باختری و نوار غزه اعزام کند

شائول موفاز، وزير دفاع پيشين اسراييل، در آستانه سفر اسماعيل هانيه، نخست وزير دولت اسلام گرای حماس، از وجود "يک توافق محرمانه" نظامی بين ايران و ياسرعرفات، رهبر وقت حکومت خودگردان فلسطينی، برای ورود نيروهای سپاه پاسداران به سرزمين های فلسطينی خبر داد.


به گفته شائول موفاز، که تا بهار سال گذشته پست وزارت دفاع را در دست داشت، تشکيلات فلسطينی، در سال ۲۰۰۲ ميلادی به توافقی با جمهوری اسلامی ايران دست يافت.



ياسر عرفات رهبر وقت حکومت خودگردانی، به سپاه پاسداران ايران امکان داد، نيروهايی را به کرانه باختری و نوار غزه اعزام کند. شائول موفاز

براساس اين توافق، ياسر عرفات رهبر وقت حکومت خودگردان فلسطین، به سپاه پاسداران ايران امکان داد، نيروهايی را به کرانه باختری و نوار غزه اعزام کند.


آقای موفاز اين سخنان را در نطقی در جريان کنفرانسی که با سرپرستی آقای مئير عزری، نماينده سياسی اسبق اسراييل در ايران، برگزار شد، بيان کرد.


این اظهارات در حالی عنوان شده که جمهوری اسلامی همواره فرستادن نیروی نظامی و اسلحه به فلسطین را انکار کرده است و کمک ایران به فلسطین را محدود به حمایت معنوی می داند.


آقای موفاز مدعی شد که اين توافق در ديدارهای ياسرعرفات با مقاماتی از جمهوری اسلامی ايران بدست آمد.


وی گفت مقامات ايرانی که با عرفات و نمايندگان اوملاقات کردند، متعهد شدند ۵۰ تن جنگ افزار سبک و نيمه سنگين نيز در اختيار وی قرار دهند.


به گفته آقای موفاز، جمهوری اسلامی اين تعهد خود را با اعزام کشتی "کارين-ای" که از جنوب ايران بارگيری و راهی آبهای منطقه شد، عملی کرد.


اسراييل اين کشتی را پيش از آنکه به مقصد برسد و محموله آن در اختيار نيروهای امنيتی حکومت خودگردان فلسطین قرار گيرد، در آبهای بحراحمر شناسايی و توقيف کرد.


اين کشتی به هنگام توقيف، به سوی بندرغزه در حرکت بود.


به گفته آقای موفاز، پس ازاين واقعه آقای جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که تا پيش از آن خواهان اصلاحات سياسی عميق در ساختار حکومت فلسطينی بود، تغيير رويه داد و برلزوم برکناری ياسر عرفات اصرار ورزيد.


شبکه تلويزيونی ملی اسراييل اخيرا فيلم مستندی را درباره کشتی "کارين-ای" و جنگ افزارهای آن، و مسايل لجستيک مربوط به راهی شدن آن به سوی غزه پخش کرد.


تهران ميزبان حماس


نخست وزير دولت حماس، اسماعيل هانيه برای ديدار از ايران و چند کشور عربی و اسلامی، روز سه شنبه ۲۸ نوامبر غزه را ترک کرد.


سازمان حماس پيوسته با صدور بيانيه هايی همبستگی خود را با جمهوری اسلامی مورد تاکيد قرار ميدهد.

حماس، در آخرين بيانيه خود از سقوط دو روز پيش هواپيمای نظامی سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد تهران بود، احساس تاثر کرد.


سازمان حماس، با تاييد سفر آقای هانيه به تهران، اعلام کرد، وی با "برادران ايرانی" که همواره با فلسيطينی ها همبستگی نشان داده اند، ديدار خواهد کرد.


سران جمهوری اسلامی ايران از دولت حماس به عنوان "دولت منتخب ومشروع" حمايت کرده اند.


اسماعيل هانيه، دو هفته پس ازخاتمه سفر وزير خارجه دولت فلسطينی، به ايران ميرود. سفر محمود الزهار، با اعلام اعطای کمک ۱۲۰ ميليون دلاری جمهوری اسلامی ايران به فلسطينی ها پايان يافت.


XS
SM
MD
LG