لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

ایران متهم به بمب گذاری در عراق شد


مقامات آمریکایی، ايران را متهم به در اختيار گذاشتن بمب هايی که موجب کشته شدن ۱۷۰ نفر از نيروهای ائتلافی شده است، کردند.
مقامات آمریکایی، ايران را متهم به در اختيار گذاشتن بمب هايی که موجب کشته شدن ۱۷۰ نفر از نيروهای ائتلافی شده است، کردند.

مقامات نظامی آمريکا در عراق، روز يکشنبه، در جمع خبرنگاران، باقی مانده بمب هايی را نشان دادند که گفته می شود ايران آنها را در اختيار شورشيان عراق داده است.


به گزارش رويترز، يکی از مقامات بلند پايه نيروهای چند مليتی به خبرنگاران گفت که اين بمب های «ای اف پی» که در روی جاده کار گذاشته می شوند و قابليت نفوذ در خودروها را دارند، از طريق ايران به عراق به طور قاچاقی وارد شده است.


تکه هايی از اين بمب ها به خبرنگاران نشان داده شد. به گفته مقامات نيروهای چند مليتی، ايران تنها کشوری در منطقه است که قادر است چنين بمب هايی توليد کند.


همين مقامات افزودند که ايران گروهای متعددی در عراق را با اين بمب ها مجهز کرده است. به اعتقاد ارتش آمريکا، اين وسايل در ايران ساخته شده و به دستور « بالاترين مقام های » جمهوری اسلامی به عراق فرستاده شده اند.


مقامات آمريکايی و بريتانيايی بارها ايران را متهم به حمايت مالی و نظامی از شبه نظاميان شيعه کردند.


طبق گفته اين مقامات، ايران بسياری از اين شبه نظاميان را آموزش نظامی داده و چگونگی ساختن بمب را به آنها ياد داده است. ايران همواره چنين اتهاماتی را رد کرده است.


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پیشتر «رژيم های ايران و سوريه» را به حمايت از تروريست ها و ستيزه جويان متهم کرد و گفت که اين کشورها به ترويست ها اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند.


آقای بوش تاکيد کرد که جمهوری اسلامی تامين کننده و حامی ستيزه جويان برای حمله به نيروهای آمريکايی است.


مقام های ايرانی همواره اين اتهامات مقام های آمريکايی را تکذيب کرده اند و می گويند که از «ثبات و امنيت در عراق» پشتيبانی می کنند.


در ماه ژانويه، نيروهای آمريکايی در حمله ای به ساختمانی در اربيل پنج ايرانی را دستگير کردند. مقامات امريکايی اين افراد را اعضای سپاه قدس معرفی کردند.


به گفته اين مقامات، سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تندرو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نيروهای ائتلاف حمله کنند.


به گفته یک فرمانده ارشد امريکایی، يکی از پنج ايرانی که ماه گذشته در ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در اربيل بازداشت شد، «محسن چيزری» از فرماندهان عملياتی سپاه قدس است که شيعيان تندرو عراق را آموزش می دهد و مجهز می کند.


اين فرمانده آمريکایی افزود که محسن چيزری پس از ده ماه غيبت به عراق بازگشته بود که دستگير شد.


فرمانده ارتش امريکا در ادامه سخنانش برای خبرنگاران گفت : ايرانی ها در حالی که می کوشيدند مدارکی را به داخل توالت بيندازند بازداشت شدند.


وی همچينين گفت که در يورش به ساختمان اربيل، کيسه هایی پر از مو پيدا شد که آنان بوسيله آن تغيير قيافه می دادند.


XS
SM
MD
LG