لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

دادگاه بمب گذاران مادريد آغاز شد


به گزارش سی ان ان، مقامات غربی کشور اسپانيا را همچنان در خطر عمليات تروريستی می دانند.
به گزارش سی ان ان، مقامات غربی کشور اسپانيا را همچنان در خطر عمليات تروريستی می دانند.

دادگاه بمب گذاران قطارهای مادريد پنجشنبه ۱۵ فوريه با حضور ۲۹ متهم آغاز شد. سه سال پيش بمب گذاری های تروريست ها موجب کشته شدن ۱۹۱ نفر و مجروح شدن ۱۸۰۰ نفر شد.


به گزارش خبرگزاری ها، تعداد زيادی از متهمين مراکشی تبار هستند و گروههای تروريستی اسلام گرا که در خاک اسپانيا مستقر بوده و از القاعده الهام گرفته بودند، متهم به عمليات بمبگذاری مادريد هستند.


همچنین چند اسپانيايی نيز متهم به قاچاق مواد منفجره و در اختيار گذاشتن اين مواد در دسترس تروريست ها هستند.


هفت نفر از متهمين به عنوان عاملين اصلی اين عمليات محاکمه می شوند و در صورت محکوم شدن هر کدام می توانند تا ۳۸هزار سال زندان محکوم شوند. طبق قانون اسپانيا اعدام در اين کشور ممنوع است.


سه نفر از اين متهمين، به عنوان «متفکرين اصلی اين عمليات» شناسایی شده اند. دو نفر از اين افراد مراکشی تبار و يکی ديگر نيز مصری تبار است.


يک نفر اسپانيايی تبار نيز در ميان هفت متهم اصلی ديده می شود که متهم به دزديدن مواد منفجره از معدن و در اختيار گذاشتن آن در دست تروريست ها است.


سه نفر ديگر از متهمين اصلی، متهم به قرار دادن بمب در چهار قطار ماديد هستند. دو نفر از آنان مراکشی تبار و يکی نيز سوری تبار است. تمامی اين ۲۹ نفر خود را بی گناه می دانند.


در ۱۱ مارس ۲۰۰۴ میلادی، انفجارهای تقريبا همزمان در چهار قطار در مادريد موجب کشته شدن بيش از ۱۹۰ نفر شد. این انفجارها مرگبارترين حمله تروريستی در اروپای غربی، پس از انفجار هواپيمای «پان آم» بر فراز اسکاتلند در سال ۱۹۸۸ محسوب می شود. در آن انفجار ۲۷۰ نفر کشته شه بودند.


پليس اسپانيا پس از بمب گذاری های مادرید، ۲۰۰ نفر را که به ظن دست داشتن در عمليات تروريستی، دستگير کرد. به گزارش سی ان ان، برخی مقام های غربی، کشور اسپانيا را همچنان در خطر عمليات تروريستی می دانند.


سایه القاعده و جنگ عراق


به نوشته روزنامه لوموند زمانی که در نوامبر ۲۰۰۱ «برکت يارکس» معروف به «ابو داح داح» رهبر شاخه القاعده در اسپانيا دستگير شد، اسلام گراها به فکر انتقام گرفتن از اسپانيا افتادند.


به نوشته این روزنامه فرانسوی، فرستادن نيروهای اسپانيايی در سال ۲۰۰۳ میلادی برای حمله به عراق موجب شد که اسلام گرايان، تصميم نهایی خود را برای حمله تروريستی در خاک اسپانيا بگيرند.


پس از بمب گذاری و انفجار چهار قطار در مادريد، تروريست ها بر روی ريل قطار در مسير مادريد سويل نيز بمبگذاری کردند که منفجر شد.


برخی از مظنونان به عمليات تروريستی چند ماه پس از واقعه به محاصره پليس در آمدند. اين افراد با انفجار آپارتمان خود، به خودکشی گروهی دست زدند.


XS
SM
MD
LG