لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

نواز شریف: نخست وزیر مشرف نمی شوم


نواز شريف روز یکشنبه در میان استقبال هوادارانش به پاکستان بازگشت.
نواز شريف روز یکشنبه در میان استقبال هوادارانش به پاکستان بازگشت.

نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان، روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، اعلام کرد که حاضر نيست نخست وزير پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان شود.


آقای شريف که پس از هشت سال تبعيد، روز يکشنبه به پاکستان بازگشت، به خبرنگاران در لاهور گفت که برای شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان که روز هشتم ژانويه آينده برگزار می شود، ثبت نام کرده است.


نخست وزير سابق پاکستان گفت که وی حتی پرويز مشرف را در لباس غير نظامی، به عنوان رييس جمهوری قبول ندارد.


نواز شريف خواستار بازگشت به کار تمامی قضاتی شده است که پرويز مشرف پس از اعلام وضعيت فوق العاده ، در سوم نوامبر آنها را از پست هايشان برکنار کرده است.


  • «پاکستان برای ديکتاتورها و وضعيت فوق العاده خلق نشده است. اين کشور برای دمکراسی و حکومت قانون به وجود آمده است.»
نواز شریف

اعلام ثبت نام نخست وزير سابق پاکستان برای شرکت در انتخابات پارلمانی اين کشور، چند ساعت پس از آن اعلام می شود که مقامات قضايی در مورد اين امر که آیا نواز شريف از لحاظ قانونی می تواند در انتخابات شرکت کند یا نه، ابراز شک و ترديد کردند.


نواز شريف پس از کودتای نظامی سال ۱۹۹۹ به جرم «خيانت و فساد مالی» به حبس ابد محکوم شد ولی يک سال بعد پرويز مشرف وی را مورد عفو قرار داد و به تبعيد فرستاد.


رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در هنگام ورود به پاکستان در روز يکشنبه اعلام کرد: «پاکستان برای ديکتاتورها و وضعيت فوق العاده خلق نشده است. اين کشور برای دمکراسی و حکومت قانون به وجود آمده است.»


نخست وزير سابق پاکستان پيشتر گفته است: « در زمانی که قانون اساسی و حقوق بنيادين به حال تعليق درآمده اند، مردم در شرايط دشواری زندگی می کنند، قضات که بر اساس قانون اساسی تصميم گيری می کنند برکنار شده اند، آيا برگزاری انتخابات در چنين شرايطی نيرنگ نيست؟ آيا اين انتخابات را نبايد تحريم کرد؟»


کناره گيری پرويز مشرف از فرماندهی ارتش


از سوی دیگر و در ادامه تحولات پاکستان، پرويز مشرف، حاکم نظامی این کشور قرار است که روز پنجشنبه از مقام فرماندهی ارتش کناره گيری کند ولی به عنوان رييس جمهوری اين کشور به حضور خود در قدرت ادامه خواهد داد.


ملک محمد قيوم، دادستان پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که آقای مشرف پيش از ادای سوگند برای دور جديد رياست جمهوری لباس نظامی را از تن به در خواهد کرد.


هفته گذشته، ديوان عالی پاکستان منصوب پرويز مشرف، نتايج انتخابات ششم اکتبر را تاييد و راه را برای تصدی اين پست توسط وی را به مدت پنج سال هموار کرد.


به گفته آقای قيوم، احتمالا وزارت دفاع پاکستان روز دوشنبه يا سه شنبه به طور رسمی بيانيه ای درباره کناره گيری پرويز مشرف از مقام نظامی خود صادر خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG