لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

سوریه در کنفرانس صلح خاورمیانه شرکت می کند


دولت بشار اسد تصمیم به شرکت در کنفرانس صلح خاورمیانه گرفته است.
دولت بشار اسد تصمیم به شرکت در کنفرانس صلح خاورمیانه گرفته است.

مقامات سوريه روز يکشنبه ۲۵ نوامبر، اعلام کردند که اين کشور، در کنفرانس «صلح خاورميانه»، که هفته آينده در آناپوليس، در ایالت مريلند آمريکا، برگزار می شود، شرکت می کند.


به گزارش آسوشيتدپرس، دولت سوریه، اعلام کرده است که فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه اين کشور، برای شرکت در اين کنفرانس، عازم آمریکا می شود.


سوريه پيشتر گفته بود فقط در صورتی در اين کنفرانس شرکت می کند، که مساله بلندی ها ی جولان که از سال ۱۹۶۷ به اشغال کشور اسراييل در آمده است، مطرح شود.


کاخ سفيد اعلام کرده است که گفت و گو در مورد بلندی های جولان در دستور کار رسمی اين کنفرانس قرار نگرفته ولی شرکت کنندگان می توانند موضوعات مختلفی را برای بحث مطرح کنند.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، برجسته ترين افراد حاضر در اين نشست هستند و موضوع اصلی نشست نيز، مذاکره درباره تشکيل کشور مستقل فلسطين و حل و فصل اختلافات تاريخی ميان فلسطينی ها و اسراييل است.


دولت اسراييل از تصميم سوريه برای شرکت در اين کنفرانس استقبال کرده و ميری ايسين يکی از سخنگويان اهود اولمرت، در این مورد گفت که کنفرانس در مورد روابط اسراييل و فلسطين است ولی اين امر می تواند قدمی در راه برقراری صلح در خاورميانه به شمار آيد.



خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، پيش از انتشار خبر شرکت سوريه در اين کنفرانس، اعلام کرد که روسای جمهوری ايران و سوريه با يکديگر تماس تلفنی داشته و اين کنفرانس را محکوم به شکست دانسته اند.

نمايندگان بيش از ۵۰ کشور و سازمان در اين کنفرانس، که روز سه شنبه آينده، ۲۷ نوامبر، در آمریکا برگزار می شود، شرکت می کنند.


دعای پاپ برای کنفرانس


واتيکان نيز تصميم گرفته است که هياتی را به اين کنفرانس بفرست. پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، اعلام کرده که برای موفقيت اين کنفرانس دعا می کند.


وی ابراز امیدواری کرد که راه حلی «عادلانه و نهایی برای پایان بخشیدن به این خونریزی ۶۰ ساله پیدا شود.»


بسياری از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و مصر نيز در اين کنفرانس شرکت دارند. جمهوری اسلامی ايران و گروه اسلام گرای فلسطینی حماس، به اين کنفرانس دعوت نشده اند.


ايران بارها اين کنفرانس را محکوم کرده است. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ایران، در اين مورد گفته است:«استکبار جهانی با برگزاری کنفرانس پاييزی می خواهد به رژيم صهيونيستی قدرت بيشتری ببخشد و فشار بيشتری را به ملت فلسطين وارد کند.»


محمود احمدی نژاد اظهار داشت: « بنده متاسفم که برخی از سران کشورهای همسايه در اين اجلاس شرکت می کنند زيرا اين گونه نشست تمام سودش به جيب رژيم صهيونيستی می رود.»


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز يکشنبه، پيش از انتشار خبر شرکت سوريه در اين کنفرانس، اعلام کرد که روسای جمهوری ايران و سوريه با يکديگر تماس تلفنی داشته و اين کنفرانس را محکوم به شکست دانسته اند.


ايران تاکنون در مورد شرکت سوريه در اين کنفرانس ابراز نظری نکرده است.



XS
SM
MD
LG