لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

هشدار موسسه صلح در باره گرفتاری آمریکا در «باتلاق عراق»


بخش مخصوص سربازان آمریکایی کشته شده در عراق در قبرستان ارلینگتون. (عکس: EPA)
بخش مخصوص سربازان آمریکایی کشته شده در عراق در قبرستان ارلینگتون. (عکس: EPA)

«موسسه آمريکايی صلح» روز يکشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که اين خطر وجود دارد آمريکا به دليل عدم پيشرفت سياسی در عراق، در جنگی پر هزینه و طولانی در این کشور گرفتار شود.


متخصصين اين موسسه پژوهشی اعلام کردند که پيشرفت سياسی در عراق «بسيار آهسته و سطحی» است و اختلافات سياسی و اجتماعی در اين کشور آن چنان زياد است که آمريکا نسبت به سال گذشته از موقعيت بهتری برای ترک عراق برخوردار نيست.


این موسسه در مورد حضور ارتش ایالات متحده در عراق می گوید که آمریکا امکان دارد در «باتلاقی پر هزینه گرفتار شود بدون آنکه بداند چه چیزی در انتظارش است.»


اين گزارش می افزايد:« تعهد آمريکا در قبال عراق هزينه گزاف مالی و انسانی داشته و موجب قربانی شدن منافع جهانی آمريکا شده است.


در اين گزارش آمده است که افزايش ۳۰ هزار نيروی آمريکايی در عراق وضعيت امنيت در اين کشور را تا حدودی بهبود بخشيده است ولی همچنان وضعيت اين کشور شکننده است و عراقی ها احتياج به حضور ارتش آمريکا دارند.


متخصصين اين موسسه پژوهشی می گويند:« بدون پيشرفت سياسی، آمريکا می تواند مدت طولانی در عراق درگير شود. چنين امری تاثير منفی بر روی منافع اين کشور در ديگر نقاط جهان دارد.»


  • «بدون پيشرفت سياسی، آمريکا می تواند مدت طولانی در عراق درگير شود. چنين امری تاثير منفی بر روی منافع اين کشور در ديگر نقاط جهان دارد.»
موسسه آمريکايی صلح

در اين گزارش همچنين آمده است که در چنین حالتی آمريکا بايد بين پنج تا ده سال در عراق حضور بی قيد و شرط داشته باشد.


انتخاب های پیش روی آمریکا


اين گزارش در مورد انتخاب های پيش روی ايالات متحده چنين می نويسد: «اگر آمريکا متعهد شود که به طور کامل و بی قيد و شرط به عراق متعهد باشد يا بايد تلاش بيشتری برای تقويت نيروهای محلی کند و يا اينکه در سطح ملی دست به «معامله بزرگ» بزند تا گروه های رقيب در مورد مسايل کليدی به تفاهم برسند.»



اين گزارش می افزايد: اگر آمريکا بخواهد حضورش را در عراق کاهش دهد با دو گزينه دیگر روبرو است: «خروج تقريبا تمامی نيروهای آمريکايی از عراق و تمرکز اين کشور بر روی ديپلماسی و ايجاد پيمان های منطقه ای است. نيروهای آمريکايی در خليج فارس باقی می مانند تا در صورت لزوم در عراق وارد عمل شوند.»


طبق اين گزارش، انتخاب ديگر آمريکا، حمايت از دولتی فدرال در بغداد است که نقش اصلی آن توزيع پول نفت و نظارت به ارتش است.


متخصصينی که اين گزارش را تهيه کرده اند در مورد اين که کدام گزينش بهترين راه حل ممکن است اختلاف نظر داشته و به توافق نرسيده اند.


نويسندگان اين گزارش می افزايند: دولت عراق ضعيف است و احتمالا تا مدت زيادی وضعيت به همين شکل می ماند.


در پايان این گزارش آمده است: با درخواست برای افزايش نيروهای آمريکايی در افغانستان اين سوال پيش می آيد که حداقل نيروی لازم برای ادامه ماموريت آمريکا در عراق چند نفر است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، متخصصينی که اين گزارش را تهيه کرده اند، پيشتر با گروه تحقیقاتی «در مورد عراق» همکاری کرده اند.


اين گروه به رياست «جيمز بيکر»، وزير امور خارجه سابق آمریکا از حزب جمهوريخواه، و «لی هميلتون» از اعضای سابق مجلس نمايندگان حزب دمکرات تشکيل شده، و گزارش خود را در دسامبر ۲۰۰۶ در اختيار جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، قرار داد.


در اين گزارش از دولت آمريکا خواسته شده بود که روابط ديپلماتيک را با ايران و سوريه آغاز کرده و به تدريج نيروهای اين کشور از عراق خارج سازد.


در فاصله کمتر از دو روز پس از انتشار گزارش گروه بررسی اوضاع عراق يا همان گزارش بيکر-هميلتون، اين گزارش به فهرست پنج کتاب پرفروش آمريکا راه يافت ولی تاثيری بر تصميم گيری کاخ سفيد نداشت.


XS
SM
MD
LG