لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

«ادامه اختلاف ایران و روسیه درباره نیروگاه بوشهر»


آقای لاریجانی از دست یافتن به «تفاهم های خوب» با روسیه خبر داده است.
آقای لاریجانی از دست یافتن به «تفاهم های خوب» با روسیه خبر داده است.

در حالی که علی لاریجانی از تفاهم ایران و روسیه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر سخن گفته است، پیمانکار روسی این نیروگاه اعلام کرد که نمی تواند این اطلاعات را تایید کند.


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز پنج شنبه اعلام کرد که تهران و مسکو به تفاهم های خوبی برای راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر دست يافته اند.


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاريجانی که در حاشيه يک همايش در قم سخن می گفت اظهار داشت: در اين تفاهمات، برنامه زمان بندی برای تامين به موقع سوخت هسته ای و راه اندازی اين نيروگاه مشخص شده است.


اما، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در اين باره توضيح بيشتری نداد.


این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر اعلام کرده است که مذاکرات میان طرفین هنوز پایان نیافته است.



مذاکرات هنوز در جریان است و ما هنوز نتایج آن را دریافت نکرده ایم و لذا نمی توانم این اطلاعات را تایید کنم.
سخنگوی اتم استروی اکسپورت

ایرینا یسیپووا، سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت، اظهار داشت: مذاکرات هنوز در جریان است و ما هنوز نتایج آن را دریافت نکرده ایم و لذا نمی توانم این اطلاعات را تایید کنم.


ايران و روسيه در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آن، روسيه متعهد شد تا پايان سپتامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر را به صورت آزمايشی راه اندازی کند.


بر اساس اين توافقنامه، قرار بود که نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی راه اندازی شود و طرف روسی موظف شد شش ماه پيش از راه اندازی فيزيکی، سوخت اين نيروگاه را که ۹۰ تن است به تهران ارسال کند.


ولی پيمانکار روسی اين نيروگاه گفته است که احتمال بهره برداری از نيروگاه بوشهر تا پاييز سال ۲۰۰۸ وجود دارد.


اوايل هفته جاری، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در يک کنفرانس خبری اظهار داشت که طرف روسی متعهد شده تا کار آماده سازی نيروگاه بوشهر را به پايان برساند.


روسیه تحت فشار غرب

مسکو به دليل مشارکت در پروژه چندين ميليارد دلاری ساخت نيروگاه بوشهر از سوی آمريکا و قدرت های اروپايی، با انتقادهايی رو به رو شده است و تا امروز، بارها زمان تحويل دادن اين نيروگاه را به مقام های ايران، به تاخير انداخته است.



ايران می گويد که هيچگاه در پرداخت مرحله به مرحله هزينه يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاری اين نيروگاه، تاخيری نداشته است.

آخرين تاخير در راه اندازی اين نيروگاه پس از آن اعلام شد که مقامات شرکت روسی اتم اکسپورت استروی از پرداخت نکردن به موقع اقساط آن توسط ايران خبر دادند. اما ايران اين ادعا را رد کرد و روسيه را متهم نمود که تحت تاثير فشارهای غرب کار راه اندازی نيروگاه بوشهر رابه تاخير می اندازد.


ايران می گويد که هيچگاه در پرداخت مرحله به مرحله هزينه يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاری اين نيروگاه، تاخيری نداشته است.


با آغاز مناقشه بر سر غنی سازی اورانيوم در ايران، تهران همواره گفته است که اين فرآيند با هدف تامين سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر انجام می شود.


اما آمريکا و قدرت های اروپايی می گويند که در اختيار داشتن اورانيوم بسيار غنی شده، اين امکان را به دولت ايران می دهد که از آن برای ساخت بمب هسته ای استفاده کند.


XS
SM
MD
LG