لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

كلينتون: آمريكا نمى تواند تا ابد منتظر پاسخ ايران بماند


هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، مى گويد: تصورى درباره اينكه آيا ايران ابتكارهاى آمريكا را می پذیرد ندارد و واشينگتن نمى تواند براى مدت طولانى در انتظار پاسخ ايران بماند.

خانم كلينتون در گفت و گو با برنامه «جى پى اس» تلويزيون «سى ان ان» اظهار داشت: آمريكا در ماه سپتامبر تلاش هاى خود را براى بازگرداندن ايران به سر ميز مذاكره را مورد ارزيابى مجدد قرار مى دهد.

واشينگتن در ماه آوريل گذشته ابراز تمايل كرده بود كه گفت و گوهايى مستقيمى با ايران بر سر برنامه هسته اى اين كشور و اختلافات دو كشور ظرف سى سال گذشته انجام دهد ولى ايران در اين زمينه هنوز پاسخ مشخصى نداده است.

وزير امور خارجه آمريكا مى گويد: «ما تصورى در اين زمينه نداريم. پيش از انتخابات رياست جمهورى (ايران) نيز چنين تصورى در خصوص تعامل با ايران نداشتيم.»

وى افزود: همچنان كه رييس جمهور (آمريكا) گفته است ما بايد تا ماه سپتامبر در اين رابطه به نتيجه برسيم. اگر قرار است پاسخى وجود داشته باشد بايد سريع اعلام شود. ما نمى توانيم تا ابد درها را باز بگذاريم.

كشورهاى غربى همراه با آمريكا با ابراز نگرانى از احتمال دستيابى تهران به سلاح اتمى، از ايران خواسته اند تا برنامه غنى سازى اورانيوم را متوقف كرده و براى بحث در خصوص فعاليت هاى هسته ايش به پاى ميز مذاكره باز گردد.

ايران توقف اين برنامه را رد كرده و مى گويد به فعاليت هاى هسته اى خود كه آن را صلح آميز مى داند ادامه مى دهد.

هيلارى كلينتون در گفت و گو با فريد زكريا در تلويزيون سى ان ان بار ديگر اين موضع آمريكا را تكرار كرد كه دستيابى ايران به سلاح اتمى «غير قابل قبول» است.

وى اظهار داشت: «اگر آنها (ايران) فكر مى كنند كه اين مسئله باعث امنيت بيشتر آنها، به دست آوردن توانايى بالاتر براى تاثيرگذارى بر حوادث، ارعاب همسايگان و گسترش ايدئولوژى اين كشور در منطقه خواهد شد بايد گفت كه اشتباه مى كنند.»

وزير امور خارجه آمريكا تاكيد كرد قصد نداريم دستيابى ايران به سلاح اتمى را بپذيريم.

خانم كلينتون افزود: «آنها (ايرانى ها) بايد دوباره فكر كنند چرا كه امنيت خود را كمتر خواهند كرد، زنگ مسابقه تسليحاتى را به صدا در آورده و فشار را بر آمريكا افزايش خواهند داد تا چتر دفاعى را براى حفاظت از خود گسترش داده و آنها را محدود كند.»

ايران و آمريكا در سه دهه گذشته مناسبات ديپلماتيك با يكديگر نداشته و مسئله هسته اى، دخالت ايران در امور خاورميانه و حمايت از گروه هاى ستيزه جو همواره از انتقادهاى واشينگتن از تهران بوده است.

با روى كار آمدن باراك اوباما در ژانويه سال جارى ميلادى، وى اعلام كرده است كه اگر ايران مشت گره كرده خود را باز كند دست دوستى ايران به سوى اين كشور دراز خواهد شد.

با اين حال احتمال مذاكرات ايران و آمريكا پس از نا آرامى هاى ناشى از انتخاب محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى كمرنگ تر از سابق شده است، چرا که به گفته برخی مقام های آمریکایی، دولت ایران به دلیل ضعف در موقعیتی قرار ندارد تا با آمریکا وارد گفت و گو شود.
XS
SM
MD
LG