لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

احتمال خروج هیلاری کلینتون از انتخابات ریاست جمهوری


هیلاری کلینتون هنوز می گوید که شانس او برای شکست دادن رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در انتخابات اصلی ریاست جمهوری بیشتر از باراک اوباماست. (عکس: AFP)
هیلاری کلینتون هنوز می گوید که شانس او برای شکست دادن رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در انتخابات اصلی ریاست جمهوری بیشتر از باراک اوباماست. (عکس: AFP)


بیش از پنج ماه از برگزاری نخستین انتخابات مقدماتی در رقابت های ریاست جمهوری آمریکا می گذرد.
روز سه شنبه دو دور آخر از این رقابت ها در ایالت های داکوتای جنوبی و مونتانا برگزار خواهد شد.


جان مک کین اکنون مدت هاست که نام خود را برای نامزدی حزب جمهوریخواه به ثبت رسانده است؛ اما حزب دمکرات همچنان درگیر رقابت درون- حزبی است.


هیلاری کلینتون بانوی اول پیشین ایالات متحده و سناتور باراک اوباما، آخرین شانس های حزب دمکرات به شمار می روند؛ نامزدهایی که این اواخر درگیر نبردی سخت بوده اند، نبرد بر سر هر ایالات، بر سر هر رای، بر سر هر نماینده.


روز سه شنبه و با باز شدن صندوق ها، باراک اوباما، تنها به ۴۵ رای نیاز خواهد داشت تا این نبرد را به نفع خود تمام کند؛ و اگرچه تمامی پیش بینی ها حکایت از پیروزی او دارد، اما کلینتون همچنان در صحنه انتخاباتی باقی مانده است.



فشارهای فزاینده برای انصراف کلینتون


دیگر هیچ کس نمی تواند هیلاری کلینتون را متهم به «تن در دادن به شکست» کند؛ اگر او شخصیتی ضعیف داشت تا به حال می بایست به قول رسانه های انگلیسی زبان، «روی زمین مچاله شده بود.»


فشار بر سناتور کلینتون برای انصراف از نامزدی هیچ گاه به این شدت نبوده است؛ نمایندگان دمکرات کنگره، اعضای حزب و رسانه ها همگی خواهان قطعی شدن نامزدی باراک اوباما هستند. کلینتون اما همچنان تن به شکست نمی دهد.

فشار بر سناتور کلینتون برای انصراف از کاندیداتوری هیچ گاه به این شدت نبوده است؛ نمایندگان دمکرات کنگره، اعضای حزب و رسانه ها همگی خواهان قطعی شدن نامزدی باراک اوباما هستند. کلینتون اما همچنان تن به شکست نمی دهد.


او هنوز می گوید که شانسش برای شکست دادن رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در انتخابات اصلی ریاست جمهوری بیشتر از باراک اوباماست.


روز شنبه او توانست در پورتوریکو اوباما را شکست دهد. اگرچه این پیروزی از قبل پیش بینی شده بود، اما سناتور کلینتون همچنان با اعتماد به نفس به میان طرفدارانش رفت.


وی در جمع طرفدارانش گفت: «من می خواهم سناتور اوباما و هوادارانش را هم مخاطب قرار دهم. کمپین هر دوی ما نشان از رکورد تازه ای از رای دهندگان داشت که خواهان در پیش گرفتن مسیری جدید برای آمریکا هستند. ما برای این انتخابات به سختی جنگیده ایم؛ چرا که مسئله مهمی در میان است. و ما باید یک رییس جمهوری دمکرات انتخاب کنیم»

لحن آشتی جویانه


سناتور اوباما هم که با شعار «تغییری که می توانیم باورش کنیم»، خیل عظیمی از آمریکایی ها را به صحنه کشانده است، از سوی دیگر و به نوبه خود در برابر فشارها ایستاده است؛ فشار برای اینکه خود را نامزد حزب دمکرات اعلام کند.


آقای اوباما گفته است که تا زمان پایان رسمی رقابت ها این کار را نخواهد کرد.


اما به هر حال لحن وی درباره هیلاری کلینتون بیش از آنکه انتقادی باشد، آشتی جویانه است؛ مسئله ای که نشان از اطمینان او از پیروزی قریب الوقوع او بر بانوی اول پیشین آمریکا دارد.


آقای اوباما روز یکشنبه گذشته، در داکوتای جنوبی گفت: «سناتور کلینتون خدمتگزار برجسته ای برای ملت است. او به شکلی خستگی ناپذیر در این کارزار انتخاباتی ظاهر شد. او سناتور بسیار خوبی برای ایالت نیویورک بوده است؛ و هنگامی که در ماه نوامبر برای شکست جمهوریخواهان آماده می شویم، او سرمایه ای پرارزش برای ما خواهد بود. این را از هم اکنون می توانم به شما بگویم.»


هم اکنون باراک اوباما در مجموع نماینده های حزبی و همچنین نماینده های ارشد انتصابی، از رقیبش پیشی گرفته است.


اما هیلاری کلینتون کماکان امیدوار است که نمایندگان انتصابی، که هر زمان می توانند نظر خود را تغییر دهند، در این روزها و ساعت های آخر به نفع او جبهه بگیرند؛ امیدی که به اعتقاد صاحبنظران و بر اساس شواهد، چندان همخوانی با شرایط موجود ندارد.


اما شاید خود خانم کلینتون هم به این امر واقف باشد؛ عصر روز دوشنبه، شنیده ها در واشینگتن حاکی از آن بود که به کارمندان تیم او گفته شده که روز سه شنبه در محل کار خود حاضر نشوند. در حالی که در سوی دیگر رقابت های حزب دمکرات، فعالیت کارمندان باراک اوباما احتمالأ دو چندان شده است.


اکنون در شبکه های تلویزیونی آمریکا، کارشناسان از هم اکنون پرسش دیگری را محور بحث های خود قرار داده اند: آیا هیلاری کلینتون روزی بار دیگر در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد؟


XS
SM
MD
LG