لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

۴۴ مسافر ايرانی در سقوط هواپیمای قرقیزستان کشته شدند


به گفته وزارت امور اضطراری قرقيزستان، هواپيمای ياد شده متعلق به شرکت «ای تک اير» بود که در اجاره شرکت «آسمان» ايران قرار داشت.(عکس: AFP)
به گفته وزارت امور اضطراری قرقيزستان، هواپيمای ياد شده متعلق به شرکت «ای تک اير» بود که در اجاره شرکت «آسمان» ايران قرار داشت.(عکس: AFP)

يک مقام سفارت ايران در قرقيزستان اعلام کرد که در جريان سقوط هواپيمای مسافربری قرقيزستان در فرودگاه بيشکک ۴۴ مسافر ايرانی کشته شدند.


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، از محمد هاشم قديريان، جانشين سفير ايران در بيشکک نقل قول کرده که گفته است: از مجموع ۹۰ مسافر اين هواپيما ۵۴ نفر ايرانی بودند که ۱۰ تن از آنها نيز زخمی شدند.


وی افزود که زخمی شدگان روز دوشنبه به تهران منتقل می شوند و تلاش برای شناسايی کامل اجساد کشته شدگان اين حادثه ادامه دارد.


اين آمار در حالی منتشر می شود که مقام های قرقيز می گويند که ۵۲ نفر از مسافران اين هواپيما، ايرانی، ۲۴ نفر قرقيزی، سه نفر قزاق، دو نفر کانادايی، يک نفر ترکيه ای و يک نفر نيز چينی بوده اند.


عصر يکشنبه، يک هواپيما مسافربری بوئينگ ۷۳۷ در پنج کيلومتری شمال شهر بيشکک، پايتخت قرقيزستان، سقوط کرد که در جريان آن ۶۸ مسافر کشته شدند و ۲۲ مسافر و خدمه نيز نجات يافتند.


پس از بروز اين حادثه مقام های مختلف قرقيزی در باره آن صحبت کردند و آمارهای متناقضی در اين زمينه منتشر کردند. پيشتر اعلام شده بود که تعداد نجات يافتگان اين حادثه ۲۵نفر است.


به گفته جانشین سفیر ایران در قرقیزستان، زخمی شدگان ایرانی روز دوشنبه به تهران منتقل می شوند و تلاش برای شناسايی کامل اجساد کشته شدگان اين حادثه ادامه دارد.

وزارت بهداشت قرقيزستان اعلام کرد: در ميان نجات يافتگان اعضای يک تيم ۱۷ نفره بستکبال مدرسه ای نيز وجود دارند ولی بعد يک مشاور رييس جمهوری اين کشور گفت که اين افراد بازيکنان واليبال بوده اند.


گفته می شود که ۱۸ نفر از بازماندگان اين حادثه در بيمارستان بستری شده و چهار نفر ديگر که بدون جراحات جدی بودند روانه خانه شدند.


طبق آخرين اسامی ارسالی توسط مسئولان قرقيزستان، اين افراد از جمله نجات يافتگان اين سانحه هوايی هستند: محسن سليمانی فرد، محسن کمپانی ها، امير ناصری نژاد، زهرا عريفی سيکارودی، نرگس عريفی، رضا منتظری طالقانی، علی هازمی لنگرودی، حسين ذاکری محمد، حسين کهاوری، احسان ضرابی دربان.


حسين خانلری، رييس سازمان هواپيمايی کشوری گفته است: ايران از مسئولان قرقيزستان در خواست کرده است که در زمان رسيدگی به اين سانحه هوايی، نمايندگان سازمان هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران نيز حضور داشته باشند.


گزارش ها حاکی از آن است که اين هواپيمای ساخت سال ۱۹۸۰ حدود ۶۰ هزار ساعت پرواز کرده و يک ماه پيش بازرسی فنی شده بود. آخرين بار که این هواپیما تعمیر شد نیز يک سال گذشته بوده است.


هنوز دليل سقوط اين هواپيما کاملا مشخص نشده است اما منابع دولتی در قرقيزستان اعلام کرده اند که وقتی هواپيما در ارتفاع هزار متری قرار داشته، آژيرهای تغيير فشار هوا در کابين روشن شده است.


منابع قرقيزی هرگونه احتمال حمله تروريستی را رد کرده اند.



به گفته وزارت امور اضطراری قرقيزستان، هواپيمای ياد شده متعلق به شرکت «ای تک اير» بود که در اجاره شرکت «آسمان» ايران قرار داشت.


بنا به اعلام مقام های قرقيزستان، اين هواپيما پس از سقوط، کاملا در آتش سوخت.


گزارش ها حاکی از آن است که مسافران نجات يافته هنگام سوختن هواپيما توانستند از آتش سوزی فرار کنند که حال دو تن از آنها وخيم اعلام شده است.


يک سخنگوی وزارت بهداشت قرقيزستان نيز اعلام کرد که به دنبال درخواست آنها، پايگاه آمريکايی نزديک فرودگاه ماناس، آمبولانس و تجهيزات خاموش کننده آتش را ارسال کرده است.


يک مسوول فرودگاه بين المللی ماناس گفته است: حادثه زمانی رخ داد که يکی از خدمه ها ده دقيقه پس از پرواز، يک نقص فنی را گزارش داد و خواستار بازگشت هواپيما به فرودگاه شد.


وی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: اين هواپيما ۸۳ مسافر و هفت خدمه داشت.


ای تک اير يکی از چند شرکت هواپيمايی قرقيزستان است که به دليل عدم رعايت مسائل ايمنی، از روز ۲۴ ژوئيه سال جاری پرواز آن به کشورهای عضو اتحاديه اروپا ممنوع شده است.


رضا جعفر زاده، سخنگوی هواپيمايی کشوری ايران گفته است: اين هواپيمای مسافربری از نوع بوئينگ ۲۰۰- ۷۳۷ است که حدود ساعت ۳۰/۲۰به وقت محلی امشب (يکشنبه شب) سقوط کرد.


وی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افزود: بر اساس قوانين هوانوردی با توجه به اين که هواپيمای مسافربری متعلق به قرقيزستان است بررسی سانحه در حيطه هواپيمايی کشوری ايران نيست.


XS
SM
MD
LG