لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

«موضع مبهم» اروپا در برابر تحريم های جديد آمريکا


کشورهای اروپايی بارها تاکيد کرده اند که نمی توانند بپذيرند جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پيدا کند.
کشورهای اروپايی بارها تاکيد کرده اند که نمی توانند بپذيرند جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پيدا کند.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است که مذاکرات با جمهوری اسلامی ايران درباره برنامه اتمی ايران در اواخر ماه نوامبر ادامه خواهد يافت.


کشورهای اروپايی علاوه بر اين مذاکرات در انتظار گزارش جديدی از آژانس بين المللی انرژی اتمی هستند تا در صورتی که ايران به خواست های جامعه بين المللی جامه عمل نپوشانده باشد، درباره دور جديد تحريم ها عليه ايران تصميم گيری کنند.


اما ايالات متحده آمريکا تا آن زمان منتظر نماند و در اقدامی يکجانبه، روز پنج شنبه، ۲۵ اکتبر، تحريم های جديدی را عليه جمهوری اسلامی وضع کرد. اقدام تازه واشينگتن اين پرسش را مطرح کرده که واکنش اروپايی ها به اين تحريم ها چه خواهد بود.


  • «بايد توجه داشت که آمريکايی ها وقتی تحريم می کنند، اقتصاد خودشان هدف قرار نمی گيرد چرا که آنها سال هاست که با ايران روابط اقتصادی ندارند، ولی اروپايی ها بويژه آلمان از اين تحريم ها به شدت متضرر می شوند.»
یک استاد علوم سیاسی در داشنگاه هومبولت برلین

توماس والاسک، تحليلگر موسسه اصلاحات اروپايی در لندن معتقد است که کشورهای اروپايی دست کم در سطح سياسی با اين تحريم ها همراهی نخواهند کرد.


وی به راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی می گويد: «بسياری از اروپايی ها تحريم های آمريکا را اقدام زيادی می دانند و احتمالا حاضر به حمايت از آن نخواهند بود چرا که از نظر آنها تحريم های جديد به منزله گامی سريع به سوی درگيری با ايران هستند.»


کشورهای اروپايی بارها تاکيد کرده اند که نمی توانند بپذيرند جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پيدا کند و به همين دليل خواستار توقف غنی سازی اورانيوم توسط تهران هستند. اين کشورها در عين حال روابط تجاری گسترده ای با ايران دارند و ترجيح می دهند که در تشديد اقدامات تنبيهی عليه ايران عجله نکنند.


هرفريد مونکلر، استاد علوم سياسی در دانشگاه هومبولت برلين به راديو فردا می گويد: «بايد توجه داشت که آمريکايی ها وقتی تحريم می کنند، اقتصاد خودشان هدف قرار نمی گيرد چرا که آنها سال هاست که با ايران روابط اقتصادی ندارند، ولی اروپايی ها بويژه آلمان از اين تحريم ها به شدت متضرر می شوند.»


وی می افزايد: « ارزش مبادلات تجاری ايران و آلمان پنج ميليارد يورو در سال است. اين رقم در تجارت خارجی آلمان خيلی زياد نيست ولی رقم قابل توجهی است. از اين رو برای اروپايی ها دشوار است که با تحريم ها همراهی کنند.»


ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه ای گفته است، کسی که با ايران معامله می کند برای تجارت در آمريکا دچار مشکل خواهد شد. اين بدين معناست که تحريم های آمريکا آن گونه که گفته می شود، يک اقدام ملی بدون پيامدهای بين المللی نيست.


آقای مونکلر اظهار عقيده می کند که « آمريکايی ها هميشه از اقدامات ملی سخن به ميان می آورند ولی اين اقدامات ملی پيامدهای بين المللی هم دارد چرا که ايالات متحده شرکت های خارجی که با ايران معامله می کنند را نيز تحريم می کند. با توجه به موقعيت غالب آمريکا در جهان هر گونه تصميمی از سوی اين کشور بر ديگر کشورها هم تاثير دارد.»


به گفته ديپلمات های اروپايی، تحريم های جديد آمريکا عليه ايران اوضاع را پيچيده کرده است، چرا که سپاه پاسداران در بخش وسيعی از اقتصاد ايران حضور دارد و اين حضور هميشه علنی و شفاف نيست، بدين ترتيب اثبات وابستگی يا عدم وابستگی يک شرکت به سپاه نياز به کمک سازمان های اطلاعاتی و امنيتی دارد.


يک ديپلمات اروپايی که نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با راديو فردا می گويد: «با وجود پيچيدگی نحوه اجرای تحريم های آمريکا و پيامد دقيق آن برای شرکت های اروپايی، تصميم ايالات متحده، تمايل شرکت های اروپايی به معامله با ايران را کاهش می دهد، روندی که پيش از اين نيز آغاز شده بود.»


ديپلمات ياد شده همچنين درباره مذاکرات هسته ای اتحاديه اروپا با ايران ابراز بدبينی می کند و می گويد: «احتمالا قطعنامه سومی نيز عليه جمهوری اسلامی تصويب خواهد شد. در آن صورت کشورهای اروپايی حتی تحريم های سخت تری را، يعنی حتی سخت تر از آنچه که در قطعنامه سازمان ملل پيش بينی خواهد شد، عليه ايران در نظر خواهند گرفت.»


XS
SM
MD
LG