لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

هزار نفر در روز نخست ثبت نام، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند


انتخابات دوره دهم رياست جمهورى ايران قرار است روز ۲۲ خردادماه برگزار شود .
انتخابات دوره دهم رياست جمهورى ايران قرار است روز ۲۲ خردادماه برگزار شود .
وزير كشور جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه در نخستين روز ثبت نام اينترنتى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى دهم، بيش از هزار نفر كانديدا شده اند.

صادق محصولى روز يكشنبه در گفت و گو با تلويزيون دولتى ايران گفت: در ميان افراد ثبت نام كرده در روز نخست، نام چهره شاخصى به چشم نمى خورد.

وزير كشور ايران مى گويد: در اين دوره از انتخابات زن ها هم مى توانند ثبت نام كنند اما اينكه واجد شرايط قانونى هستند يا نه بر عهده شوراى نگهبان است.

انتخابات دوره دهم رياست جمهورى ايران قرار است روز ۲۲ خردادماه برگزار شود و تا كنون چهار چهره شاخص سياسى از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب آمادگى خود را براى شركت در اين رقابت ها اعلام كرده اند.

مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، و مير حسين موسوى، نخست وزير سابق، نامزدهاى اصلاح طلبى هستند كه رسما وارد عرصه انتخابات شده اند.

در جبهه موسوم به اصولگرايان، حضور محسن رضايى، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، قطعى شده است و مشاوران محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران، نيز مى گويند كه وى براى تصدى مقام ریاست جمهوری در یک دوره چهار ساله ديگر نامزد انتخابات خواهد شد.

وزير كشور ايران مى گويد كه فرصت ثبت نام رسمى نامزدها از روز ۱۵ تا ۱۹ ارديبهشت است و «بررسى صلاحيت نامزدها از ۱۹ تا ۲۴ ارديبهشت از سوى شوراى نگهبان و به مدت پنج روز صورت خواهد گرفت.»

به گفته وى، «پس از اين زمان، شكايت احتمالى نامزدها آغاز خواهد شد و در پايان در تاريخ ۳۰ و ۳۱ ارديبهشت اعلام رسمى نامزدهاى تاييد صلاحيت شده از سوى شوراى نگهبان به وزارت كشور صورت مى گيرد.»

بر اساس اظهارات آقاى محصولى، نامزدهاى تاييد صلاحيت شده از سوى شوراى نگهبان از اول تا بيستم خردادماه فرصت دارند تا تبليغات انتخاباتى داشته باشند و روز بيست و يكم خرداد نيز زمان ممنوعيت تبليغات انتخاباتى است.

با وجود اينكه تا زمان تبليغات انتخابات سه هفته باقى مانده است ولى نامزدهاى اصلاح طلب از ماه ها پيش فعاليت هاى انتخاباتى خود را آغاز كرده و به شدت سياست هاى محمود احمدى نژاد در چهار سال گذشته را زير سوال برده اند.

با وجود اينكه تا زمان تبليغات انتخابات سه هفته باقى مانده است ولى نامزدهاى اصلاح طلب از ماه ها پيش فعاليت هاى انتخاباتى خود را آغاز كرده و به شدت سياست هاى محمود احمدى نژاد در چهار سال گذشته را زير سوال برده اند.
مهدى كروبى و مير حسين موسوى در سخنرانى هاى خود و سفر به شهرهاى ايران، از دولت نهم خواسته اند تا اعلام كند كه ۳۰۰ميليارد دلار درآمد نفتى را صرف چه امورى كرده است.

اين دو نامزد همچنين با تشكيل كميته صيانت از آراء گفته اند كه قصد دارند تا در انتخابات آينده از راى مردم پاسدارى كنند. اصلاح طلبان مى گويند: در اين دوره از انتخابات، مجريان وزارت كشور و ناظران شوراى نگهبان از یک طيف سياسى هستند و آنها نسبت به سلامت انتخابات اطمینان ندارند.

موسوى و كروبى روز يكشنبه نيز در نامه اى مشترك به احمد جنتى، دبير شوراى نگهبان، خواستار آن شدند كه در گزينش و دعوت از ناظران شوراى نگهبان و معتمدان هيئت هاى اجرايى و اعضاى شعب اخذ راى، از چهره هاى مستقل و اشخاص موجه و شناخته شده استفاده شود.

در همين حال، محسن رضايى كه به عنوان نامزد نزديك به اصولگرايان در انتخابات شركت كرده است در نخستين مصاحبه مطبوعاتى خود گفته است: «اگر راه احمدى ‌نژاد ادامه يابد، به سمت پرتگاه پيش خواهيم رفت و اگر چنانچه اصلاح طلبان مى‌خواهند، به گذشته برگردند با شكست روبه رو مى‌شويم.»

وى وعده داده است كه در صورت انتخاب شدن به مقام رياست جمهورى، «دولت ائتلافى و متعهد» تشكيل دهد كه به گفته او طرح آن را در چهار سال گذشته ريخته است.

همزمان با فعاليت اين نامزدهاى انتخابات، محمود احمدى نژاد نيز در مقام رياست جمهورى سفرهاى شهری و استانی خود را شدت بخشيده و روز يكشنبه به شهرستان كرج رفت و در جمع مردم اين شهر سخنرانى كرد.

گزارش خبرگزارى هاى ايران حاكى است كه در جريان اين سفر، تبليغات گسترده اى به نفع آقاى احمدى نژاد صورت گرفت و علاوه بر فراخوان دانش آموزان براى حضور در اين مراسم، پوسترهاى زيادى از رييس جمهور ايران پخش شد.

نامزدهاى اصلاح طلب، آقاى احمدى نژاد را متهم كرده اند كه در پوشش سفرهاى استانى تمام امکانات دولتی و رادیو و تلویزیون ایران را براى تبلیغ خود به خدمت گرفته است.
XS
SM
MD
LG