لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

درخواست رسمی، شرط ایران برای مذاکره با آمریکا


آقای متکی می گوید که حضور معاون وزیر خارجه ایران در اجلاس بغداد در حال بررسی است.
آقای متکی می گوید که حضور معاون وزیر خارجه ایران در اجلاس بغداد در حال بررسی است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اعلام کرد درصورتی که آمریکا برای مذاکره دوجانبه با تهران درخواست رسمی دهد تهران دراین باره تصمیم گیری خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای چاد خود شرکت کرده بود به خبرنگاران گفته است: پیشنهادهای غیر رسمی از کانال های مختلف برای مذاکره با آمریکا واصل شده است که در دست بررسی است ولی تصمیم سازی در این زمینه منوط به درخواست رسمی دولت آمریکا است.


در هفته های اخیر مقامات ایرانی با تغییر لحن خود نسبت به آمریکا تمایل نشان داده اند که باب گفت وگو با آمریکا باز شود. اما انجام این مذاکرات را منوط به درخواست رسمی واشینگتن کرده اند.


ایران می گوید که پیشنهادهای غیر رسمی از کانال های مختلف برای مذاکره دوجانبه با امریکا دریافت کرده است که تحت بررسی است.


اظهارات روز دوشنبه آقای متکی در حالی صورت می گیرد که روز یکشنبه، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود مذاکره با آمريکا فعلا در دستور کار دولت ايران نيست.


تنش میان ایران و آمریکا در ماه های اخیر به دلیل پرونده هسته ای تهران و بحران عراق به نحو فزاینده ای افزایش یافته است. ایالات متحده می گوید که ایران در برنامه هسته ای خود بدنبال تولید سلاح اتمی است و با تجهیز شورشیان و شبه نظامیان شیعه در صدد نا امنی در عراق است.


ایران این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را دارای مقاصد صلح آمیز دانسته است. دو کشور همچنین برای حضور در کنفرانس بغداد برای بررسی راهکارهای حل تنش های قومی این کشور دعوت شده اند. اما در حالی که آمریکا گفته است در این نشست شرکت خواهد کرد، جمهوری اسلامی به صراحت در این زمینه ابراز تمایل نکرده است.


بررسی حضور در اجلاس بغداد


آقای متکی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران به اجلاس بغداد نیز اشاره کرده و گفته است که حضور معاون وزیر خارجه ایران در این اجلاس در حال بررسی است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر خارجه ایران با اشاره به پیشنهاد برخی کشورها برای حضور نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت در این اجلاس گفت: وزير خارجه عراق دراين زمينه از ما نظرخواهي كرد و ما نيز طی ۱۰ روز گذشته در گفت وگوهايي كه با طرف عراقي داشتيم برخي ملاحظات را در اين زمينه مطرح كرديم.


آقای متکی در خصوص این ملاحظات گفته است که «اين اجلاس نبايد يك تصميم سازي از بيرون براي عراق باشد و همچنين چارچوب و ساختاري كه تحت عنوان همسايگان عراق شكل گرفته مخدوش نشود»


وی افزود: «با توجه به اين ملاحظات عدم مخالفت ايران با حضور نمايندگان اعضاي دايمي شوراي امنيت در همايش بغداد اعلام شد.»


براساس گزارش های رسیده، کنفرانس بغداد قرار است در روز دهم مارس و با حضور معاونان وزارت خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و کشورهای همسایه عراق در این کشور برگزار شود.


وزیر خارجه ایران همچنین خبر داده که نشستی نیز در سطح وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد برگزار خواهد شد ولی زمان و مکان آن هنوز مشخص نیست.


XS
SM
MD
LG