لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

وزارت نفت ایران با هفت شرکت بین‌المللی نفت «قرارداد محرمانگی» امضا کرده است


علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.
علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه ۹ شهریورماه گفت که تاکنون هفت قرارداد «محرمانگی» با شرکت‌های نفتی بین‌المللی با هدف انجام مطالعات مربوط به میدان‌های نفتی امضا شده است.

علی کاردر گفت: تاکنون با توتال فرانسه، پترومینا اندونزی، لوک اویل روسیه، زاروبژ نفت روسیه، او.ام.وی اتریش و وینترشال آلمان قراردادهای محرمانگی امضا شده است.

امضای این نوع قرارداد هم ارائه اطلاعات تخصصی میادین به شرکت‌های طرف قرارداد را ممکن می‌سازد و هم این کمپانی‌ها را از افشای این اطلاعات باز می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که این شرکت‌ها قرار است نتایج مربوط به مطالعات این میدان‌ها را در اختیار ما قرار دهند و تعهدی برای ما برای واگذاری توسعه میدان‌ها به این شرکت‌ها ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی، شرکت ملی نفت از طریق امضای این قراردادها از خدمات مشاوره‌ای این شرکت‌ها برای مطالعه میدان‌ها استفاده می‌کند.

ایران تاکنون درباره موضوع مطالعات در قراردادهای محرمانگی توضیح نداده است، اما یک کارشناس رسمی وزارت نفت ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با نشریه «گاز طبیعی اروپا» گفت که شرکت توتال قرار است موضوع افت فشار در بزرگترین میدان گازی جهان، پارس جنوبی، را مطالعه کند.

به گفته وی، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ فشار میدان به «نقطه شبنم» برسد و تولید گاز و میعانات گازی این میدان به خاطر افت فشار میدان، به طور چشمگیری کاهش یابد. به همین خاطر در کنار مطالعه میدان و تزریق متان، دی اکسید کربن و نیتروژن، موضوع نصب کمپروسورهای قوی برای افزایش تولید گاز تا ۷۰ درصد مورد مطالعه است.

به گفته وی، این افت فشار ممکن است در سال ۲۰۳۳ عملا تولید از پارس جنوبی را مختل کند.

ایران فروردین ماه نیز یک قرارداد محرمانگی برای مطالعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ۲.۵ میلیون دلار با شرکت توتال امضا کرده بود.

آقای کاردر همچنین گفت که نخستین مناقصه قراردادهای جدید نفتی مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود احتمال می‌رود از میان میدان‌های بزرگ نفتی، آزادگان جنوبی نخستین میدانی باشد که مناقصه آن در این قالب برگزار می‌شود.

میدان نفتی آزادگان جنوبی، مشترک با عراق، در چندین مرحله توسعه خواهد یافت. این میدان فعلا ۵۰ هزار بشکه تولید نفت دارد که قرار است با حفر ۱۳۲ چاه در دو مرحله به ۳۲۰ هزار بشکه در روز برسد. عراق هم اکنون روزانه تا ۲۱۰ هزار بشکه از این میدان، نفت برداشت می‌کند.

ایران توسعه پنج میدان نفتی در همسایگی با عراق را در اولویت قرار داده است. آزادگان شمالی، جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران. هم اکنون تولید نفت از تمام این میادین روزانه ۲۲۵ هزار بشکه است که قرار است تا پایان سال ۹۷ به ۷۰۰ هزار بشکه برسد.

کاردر همچنین گفت که پیش‌بینی می‌کنیم سه قرارداد در قالب قراردادهای جدید تا پایان سال امضا و از محل این قراردادها حدود ١٠ میلیارد دلار سرمایه به کشور جذب شود.

ایران دسامبر پارسال ۵۰ میدان نفت و گاز را در قالب قرارداد جدید نفتی به شرکت‌های خارجی معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG