لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

مذاکرات برای تحریم شدیدتر ایران ادامه دارد


نمايندگان سياسی پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان اواخر روز پنج شنبه، مذاکرات خود را به صورت تلفنی برای تشديد تحريم ها عليه برنامه اتمی ايران دنبال می کنند.


اين مذاکرات، ادامه نشست روز دوشنبه نمايندگان پنج کشور آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان است که در آن طرفين بر سر تهيه پيش نويس قطعنامه ديگری در شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران مذاکره کردند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه با اشاره به نشست لندن گفت: «ما اميدواريم که نمايندگان حاضر در اين جلسه بر سر مفاد قطعنامه جديد به تفاهم برسند و بحث در اين باره منجر به تهيه متن آن شود.»


در همين حال فيليپه دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنج شنبه پس از ديدار با همتای چينی خود در پکن به خبرنگاران گفت: «فرانسه و چين بر سر متحد باقی ماندن در صدور قطعنامه دوم شورای امنيت علیه برنامه هسته ای ايران به توافق رسيدند.»


وی افزود: «نکته کليدی برای ما، وحدت جامعه جهانی است و به واسطه اين اتحاد، ايران بايد به صورت استراتژيک انتخاب کند؛ يا منزوی شود و يا اينکه فعاليت غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.»


نکته کليدی برای ما، وحدت جامعه جهانی است و بواسطه اين اتحاد، ايران بايد به صورت استراتژيک انتخاب کند؛ يا منزوی شود و يا اينکه فعاليت غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.
وزیر خارجه فرانسه

اظهارات وزير امور خارجه فرانسه در حالی بيان می شود که روسيه و چين برخلاف آمريکا و بريتانيا خواهان تحريم های شديد عليه ايران نیستند.


آقای دوست بلازی گفت: «نقش فرانسه اين است که بين خواست آمريکا و بريتانيا که خواهان تحريم های بيشتر هستند و روسيه و چين که چنين تحريم هايی را نمی خواهند توازن ايجاد کند.»


وزير امور خارجه چين حاضر نشد تا درباره متن قطعنامه احتمالی شورای امنيت اظهار نظر کند، اما بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی چين، وی روز پنج شنبه اين موضوع را با عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران مورد بحث قرار داد.


تلاش های جديد برای صدور قطعنامه شديدترعليه ايران بعد از آن اوج گرفت که جمهوری اسلامی ایران، در پايان مهلت ۶۰ روز شورای امنيت حاضر نشد برنامه خود برای غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


آمريکا و ساير کشورهای غربی نگران هستند که تلاش های ايران در برنامه اتمی خود، انحرافی به سوی توليد سلاح هسته ای باشد. ايران اين ادعا را رد کرده و می گويد که قصد دارد تا از انرژی هسته ای برای توليد برق استفاده کند و از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیز پیروی می کند.


يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا گفته است که تماس هايی برای مقابله با ايران در جريان است، ولی وی حاضر نشد که در اين زمينه جزئيات بيشتری ارائه کند.


«احتمال نظامی بودن برنامه اتمی ايران»


گزارش ديگری حاکی است که يک نماينده پارلمان روسيه که اخيرا به ايران سفر کرده است، در گفت وگويی اظهار داشت: «برنامه اتمی ايران می تواند به سمت توليد سلاح هسته ای چرخش پيدا کند .»


ميخائيل مارگلف، رييس کميته امور خارجی شورای فدراسيون روسيه (مجلس عليا) که هفته پيش با مقامات ايرانی از جمله وزير امور خارجه آن گفت وگو کرده بود، به خبرگزاری اينترفکس گفت: «من در جريان ديدارهای خود پرسش های مستقيمی درباره ماهيت برنامه نظامی ايران مطرح کردم، ولی هيچ پاسخی نگرفتم.»


وی افزود: «من حس کردم که مقامات ايرانی از پاسخ دادن طفره می روند. اين گونه به نظر می رسيد که ايرانی ها نمی خواهند هيچ امکانی را برای توسعه برنامه اتمی خود از دست بدهند.»


XS
SM
MD
LG