لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

مخالفت دموکرات ها با برنامه بوش درباره عراق


جرج بوش در سفر ماه جاری خود به عراق
جرج بوش در سفر ماه جاری خود به عراق

برنامه جرج بوش برای کاهش محدود شمار سربازان آمريکايی در عراق پيش از اعلام توسط او با مخالفت سناتورهای دموکرات در کنگره رو به رو شده است.


جرج بوش قرار است که بعد از ظهر روز پنج شنبه در نطقی تلويزيونی حمايت خود را از پيشنهاد ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق مبنی بر کاهش ۳۰ هزار سرباز آمريکایی در اين کشور، اعلام کند.


آقای بوش احتمالا اعلام می کند که عقب نشينی اين نيروها تا ژوئيه سال آينده کامل می شود ولی ۱۳۰ هزار نيروی ديگر در عراق باقی خواهند ماند.
مقامات کاخ سفید

به گفته مقامات کاخ سفيد، آقای بوش احتمالا اعلام می کند که عقب نشينی اين نيروها تا ژوئيه سال آينده کامل می شود ولی ۱۳۰ هزار نيروی ديگر در عراق باقی خواهند ماند.


بر اساس اين اظهارات، کاهش اين نيروها نيز مشروط به آن است که شرايط امنيتی و سياسی در عراق از سوی فرماندهی مرکزی آمريکا در اين کشور با ثبات اعلام شود.


اما پيش از اعلام چنين خبری، سناتورهای دموکرات مخالفت خود را با اين کاهش محدود و باقی ماندن ديگر نيروها در عراق اعلام کرده اند و برخواست خود برای کاستن از ماموريت ارتش آمريکا در اين کشور در قالب يک مصوبه تاکيد کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پيشنهاد دموکرات ها اگرچه به رغم خواست بسياری از سناتورها، ضرب الاجلی برای پايان جنگ پيش بينی نشده است، ولی وظايف محدودی برای ارتش آمريکا تعيين شده است که شامل آموزش نيروهای نظامی و پليس عراق، حفاظت از دارايی های آمريکا و جنگ عليه تروريست ها خواهد بود.


توقف بحث ها درباره چنين پيشنهادی و رای گيری فوری پيرامون آن نيازمند آرای سه پنجم از سناتورها است.


مخالفت با کاهش محدود سربازان


هری ريد، رهبر اکثريت سنا در يک کنفرانس خبری از سناتورهای جمهوريخواه خواست تا « مانند اين سال ها در ارتباط با جنگ عراق پشت سر رييس جمهوری قرار نگيرند.»


  • اکنون وضعيت فرق کرده است و اين جنگ رييس جمهوری است و از اين زاويه به روشنی آشکار است که اين «جنگ» سناتورهای جمهوريخواه نيز هست.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت سنا

وی گفت: «اکنون وضعيت فرق کرده است و اين جنگ رييس جمهوری است و از اين زاويه به روشنی آشکار است که اين جنگ سناتورهای جمهوريخواه نيز هست.»


ظرف سه روز گذشته، ژنرال ديويد پترائوس و رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد با حضور در نشست های کنگره به ارائه گزارش خود درباره بهبود اوضاع امنيتی و سياسی عراق پرداختند و پيشنهاد کردند که ۳۰ هزار نيروی اضافی اعزام شده به عراق تا ماه ژوئيه سال آينده به کشور بازگردند.


اما ژنرال پتراوس تاکيد کرد که سربازان آمريکايی برای دستيابی به اهداف تعيين شده برای ثبات در عراق نيازمند زمان بيشتری هستند و کاهش نيروها بايد آهسته تر صورت گيرد.


ولی دموکرات ها از جمله سناتور هری ريد بهبود اوضاع در عراق را رد کرده اند.


آقای ريد گفت که « در اوضاع عراق به هيچ وجه تغييری روی نداده است.» وی سپس با اشاره به ناآرامی ها در استان انبار عراق افزود: اين مانند بالونی است که شما آن را به يک سمت می فرستيد ولی آن از سمت ديگر به طرف ما می آيد.


کارل لوين، سناتور دموکرات و رييس کميته نيروهای مسلح سنا نيز در زمينه کاهش نيروها گفته است: در حالی که تلاش ما بر ايجاد تغيير واقعی در مسئله عراق است چنين ديدگاهی سبب ارائه تصوير وارونه ای از تغيير می شود.


در همين حال، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه به لزوم پايان سريع جنگ در عراق واکنش نشان داده و گفت: شما نمی دانيد که جنگ چه زمانی به پايان خواهد رسيد چون چيزی در اين باره نمی دانيد، شما يک گوی شفاف در اختيار نداريد.


XS
SM
MD
LG