لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

کره جنوبی دوباره واردات نفت از ايران را «۲۰ درصد» کاهش می دهد


کره جنوبی، چهارمين خريدار عمده نفت صادراتی ايران می گويد که تا ماه می سال آينده، واردات نفت از ايران را نسبت به سال جاری ميلادی به ميزان ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

ايالات متحده آمريکا آخرين روز سال گذشته ميلادی قانونی تصويب کرد که روز ۲۸ ژوئن امسال به اجرا درآمد. اين قانون هر شش ماه يکبار به خريداران نفت ايران مهلت می دهد که واردات نفت از ايران را به صورت متمادی کاهش دهند، و گرنه با تحريم های آمريکا مواجه خواهند شد.

اين قانون بانک مرکزی ايران را هدف قرار داده، نهادی که مسئول دريافت و انتقال پول نفت صادراتی ايران است.

آمريکا روز ۲۸ ژوئن همه ۱۸ خريدار نفت ايران طی سال ۲۰۱۱ را به خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت توسط اين کشورهابه مدت شش ماه از تحريم های آمريکا معاف کرد. دور دوم اجرای اين تحريم ها در آينده ای نزديک اجرا خواهد شد.

برخی از مشتريان نفتی ايران در سال گذشته، مانند شرکت های اروپايی کلا واردات نفت از ايران را متوقف کردند. آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که دوباره ۹ خريدار عمده نفت ايران، از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبی را از تحريم ها معاف کرده است که نشانگر کاهش دوباره خريد نفت اين کشورها از ايران است.

يک منبع دولتی و همچنين يک منبع صنعت نفت کره جنوبی روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه، به خبرگزاری رويترز گفته اند که در فاز دوم تحريم های آمريکا، کره جنوبی واردات نفت از ايران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

کره جنوبی که از دسامبر سال ۲۰۱۱ تا ماه می ۲۰۱۲ روزانه به طور متوسط ۱۸۴هزار و ۷۶۷ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود، انتظار می رود که تا ماه می سال ۲۰۱۳، روزانه ۱۴۷ هزار و ۸۱۴ بشکه نفت از ايران وارد کند.

در جمع بندی کلی، واردات نفت کره جنوبی از ايران طی ۱۰ ماه اول سال جاری ميلادی به طور متوسط روزانه اندکی بيش از ۱۴۶ هزار بشکه در روز بوده است، البته اين کاهش شديد به خاطر قطع واردات نفت ايران توسط سئول در ماه های اوت و سپتامبر بوده است. بعد از این توقف دوماهه، هم اکنون دو پالايشگاه «اس کا انرژی» و «هيوندای اويل بانک» کره جنوبی روی هم رفته روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می کنند.

کره جنوبی در سال گذشته ميلادی روزانه بيش از ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.

تحريم ها متوجه گاز مايع ايران

خبرگزاری رويترز در بخش ديگری از گزارش خود، همچنين به واردات گاز مايع «ال پی جی» کره جنوبی از ايران اشاره کرده است.

يک منبع دولتی به اين خبرگزاری گفته است که واردات گاز مايع کره جنوبی از ايران «کاهش چشمگيری» داشته است، اما به رقم خاصی اشاره نکرده است. خبرگزاری رويترز در ماه اکتبر گزارش داده بود که به خاطر تحريم های غرب و عدم تامين بيمه نامه کشتی های حمل «ال پی جی» توسط شرکت های غربی، صادرات گاز مايع ايران تا نصف کاهش يافته است.

«ال پی جی» نوعی گاز مايع است که عمدتا شامل پروپان و بوتان می شود و معمولا از نفت توليد می شود. بر اساس گزارش روز يکشنبه گمرک ايران، صادرات پروپان طی هشت ماهه اول سال جاری به ۹۰۰ ميليون دلار رسيده است. با نگاهی به آمار رسمی سال گذشته خورشيدی، صادرات پروپان در سال ۱۳۹۰حدود ۲ ميليارد و ۶۰ ميليون دلار بوده است که بسيار بالاتر از رقم هشت ماهه اول سال جاری خورشيدی است.

همچنين ايران در سال ۹۰ حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات گاز مايع بوتان داشته است، کالايی که سومين محصول پردرآمد صادراتی غير نفتی ايران در سال گذشته بود، اما در گزارش روز گذشته گمرک، اين کالا در ليست پنج کالای اساسی صادراتی ايران قرار نداشته است.

با توجه به آمارهای صادراتی پروپان و بوتان، انتظار می رود که صادرات گاز مايع ايران طی هشت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته باشد.
XS
SM
MD
LG