لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

سه هزار نفر طی سه روز در شهر رستن سوریه بازداشت شدند


به دنبال بروز نا آرامی های گسترده در شهر رستن سوریه، تنها طی سه روز سه هزار نفر در این شهر بازداشت شدند و نیروهای ارتش و هواداران بشار اسد به سرکوب مخالفان می پردازند.

ساکنان شهر در مصاحبه تلفنی به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته اند که بازداشت شدگان در اماکنی مانند سيلوهای سيمان، مدارس و باشگاه ورزشی چهار طبقه شهر نگاهداری می شوند.

يک فعال سیاسی مقيم شهر، که از او تنها با نام کوچک حسن ياد شده و از مکانی «مخفی» با آسوشيتدپرس گفت و گو کرده است، تاييد کرد که ده نفر از افراد فاميل خود او در ميان دستگيرشدگان روزهای اخير هستند. حسن وضعيت شهر رستن را «حقارت آميز» توصيف کرده است.

شهرستان هفتاد هزارنفری رستن، به دليل اينکه بر سر شاهراه سوريه به سوی ترکيه قرار دارد، مورد حساسيت زياد حکومت سوريه است.

گزارش های اخیر نشان می دهد که ارتش سوریه توانسته است که اين شهر را از تسلط مخالفان به درآورده و خيزش های آن را سرکوب کند.

اين تحولات در حالی است که رژیم بشار اسد تشکيل شورايی از مخالفان در ترکيه را مورد بی اعتنايی قرار داده و مدعی شدند که اين شورا هيچ وزنه ای ندارد.

خالد عبود، يکی از اعضای مجلس شعب سوريه به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته است: «کسانی که اين شورا را در استانبول برپا کردند، در توّهم بسرمی برند و خوابی ديده اند که هرگز عملی نخواهد شد».

شورای مخالفان حکومت سوريه روز يکشنبه در استانبول اعلام موجوديت کرد.
در تحولی دیگر، سنای آمريکا روز دوشنبه حضور رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق را تمديد کرد.

دیپلمات های سوری عليه مخالفان بشار اسد

در همين حال، گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر اينکه ماموران بشار اسد نه تنها والدين و بستگان آن ها را در سوريه مورد ضرب و شتم شديد قرار می دهند و آن ها را شکنجه می کنند و آزار می دهند، بلکه مخالفان سوری مقيم اروپا، آمريکا و آمريکای لاتين نيز تهديد می شوند تا از فعاليت عليه نظام حاکم بر سوريه دست بردارند.

در پی انتشار این گزارش ها در رسانه های بريتانيا، سازمان عفو بين الملل اعلام کرد که سوری های مقيم غرب، حتی در آمريکا، که در تظاهرات در اين کشورها عليه سرکوبگری های بشار اسد شرکت کرده اند، در خطر تعقيب جدی هستند و افزون بر آن، والدين و بستگان شان در سوريه، مورد شکنجه های هولناکی قرار می گيرند.

بر اساس گزارش عفو بين الملل، مأموران اسد در اروپا، و حتی کارمندان سفارتخانه های سوريه، در اين تعقيب و آزارهای مخالفان و تظاهرکنندگان سوری نقش دارند.

يک مهندس سوری ۳۵ ساله که هفت سال است در فرانسه زندگی می کند، با ارائه شواهدی به عفو بين الملل نشان داده است که مأموران سوری او را بارها کتک زده اند اما پليس فرانسه می گويد که نمی تواند اين مأموران را تحت پيگرد قرار دهد زيرا آن ها گذرنامه ديپلماتيک دارند.

عکس های منتشره از سوی عفو بين الملل از بستگان فعالان سوری در اروپا که از سوی مأموران استخبارات سوريه مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته اند هولناک است؛ برخی از اين والدين بسيار سالخورده هستند و آثار ضرب و جرح، مانند خون مردگی، بر صورت آنها هنوز باقی است.

در کنار شکنجه ها و ضرب و شتم ها، اقدامات ديگری نيز از سوی مأموران بشاراسد عليه والدين تظاهرکنندگان صورت می گيرد؛ نمونه آن والدين ملک جندالی هستند. ملک جندالی، پيانيست ۳۸ ساله مقيم اروپا، هنگامی که سه ماه پيش در تظاهراتی در برابر سفارتخانه های سوريه شرکت کرد، مأموران استخبارات با ريختن به خانه مادر ۶۶ ساله و پدر ۷۳ ساله اش در شهر حُمص، اين زن و مرد سالخورده را مدتی در حمام کوچک خانه زندانی کردند و اموال خانه را نيز غارت کردند.

مخالفان اسد در غرب به عفو بین الملل گفته اند که دستان حکومت اسد دستکم در کانادا، شيلی، فرانسه، آلمان، اسپانيا، سوئد، بريتانيا و حتی آمريکا در کار است.

تهدید بشار اسد درباره «به آتش کشیدن خاورمیانه»

رسانه های عربی و اسرائيلی در گزارش هايی همزمان مدعی شده اند که بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، با تهديد به آغاز جنگ با اسرائيل «در سه ساعت و به آتش کشيده شدن خاورميانه در شش ساعت با ياری ايران»، توانسته است در ماه های اخير مانع از هرگونه حمله احتمالی ناتو عليه سوريه شود.

در حالی که شمار کشته های هفت ماه خيزش های مردم سوريه به مرز سه هزار نفر رسيده است و سرکوب های شديد مردم اين کشور از سوی حکومت بشار اسد ادامه دارد، پرسشی که بارها ذهن افکار عمومی جهانی را به خود مشغول داشته است، اين است که چرا قاطعيتی از سوی جامعه جهانی و به ويژه ناتو برای برخورد نظامی با سوريه وجود ندارد.

اکنون رسانه های عربی و اسرائيلی با «رمزگشايی» از دلايل وخيم شدن مناسبات سوريه و ترکيه در ماه های اخير، نوشته اند که بشار اسد، رييس جمهور سوريه، در ديدار سه ماه پيش با احمد داوود اوغلو که به دمشق رفته بود، به ترکيه و ناتو هشدار داد که هر گونه حمله نظامی عليه سوريه، سبب خواهد شد که سراسر خاورميانه سريعاً به آتش کشيده شود.

بنابر اين گزارش ها، بشار اسد هنگامی که داوود اوغلو با در دست داشتن «آخرين هشدار ترکيه به سوريه» به دمشق رفته بود، «صراحتاً و بی هيچ پرده پوشی و با خونسردی» رو به آقای اوغلو گفت: «تا سه ساعت پس از اولين موشکی که به سوريه اصابت کند، تل آويو و اسرائيل را به آتش می کشيم و در شش ساعت، سراسر خاورميانه با ياری ايران وارد جنگ خواهد شد.»

بر اساس اين گزارش ها، آقای اسد گفته است که راکت ها و موشک ها از جولان سوريه روانه شمال اسرائيل خواهد شد و «از حزب الله نيز خواهيم خواست که وارد عمليات شود و همزمان، ايران نيز در شش ساعت، خليج فارس را به آتش می کشد.»

گزارش های رسانه های عربی و اسرائيلی که همزمان روز دوشنبه منتشر شده است و در همه آن ها به سخنان يک مقام بلند پايه عربی استناد شده است، می گويد که رييس جمهور سوريه در ديدار با وزير خارجه ترکيه همچنين مدعی شده است که «در صورت هر گونه حمله به سوريه، شيعيان حمله به اهداف آمريکايی و اروپايی را آغاز خواهند کرد.»

ناظرانی که خلقيات و روحيات بشار اسد را می شناسند، می گويند که آقای اسد در حکومت يازده ساله اش، در موارد بسياری که نسبت به جايگاه خود احساس خطر کرده است، برخوردهای بسيار تند و در عين حال خونسردانه ای با مقامات منطقه و جهان داشته است؛ بارزترين نمونه های آن، ملاقات های تهديد آميز با رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان در ماه های پيش از قتل وی در فوريه ۲۰۰۵ در بيروت بود.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه که در هفت ماه اخير بارها از رييس جمهوری سوريه خواسته است از کشتار مردم اين کشور دست بردارد و به مسير اصلاحات واقعی وارد شود، سه ماه پيش احمد داوود اوغلو را با «آخرين پيام» به دمشق فرستاده بود.

آقای اردوغان به تازگی تکرار کرد که تماس با سران سوريه ديگر فايده ای ندارد و گفتنی ها گفته شده است.

اما در ماه های اخير شمار قربانيان سوريه در خيزش های آن کشور به شدت افزايش يافته است و درحالی که رقم دستکم ۲۷۰۰ نفر تا شنبه گذشته برای قربانيان هفت ماه ناآرامی ها ذکر می شد، مخالفان رژیم سوريه معتقدند که رقم واقعی قربانيان بسيار بيشتر است.
XS
SM
MD
LG