لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

حسینی: انگلیس نامه عذرخواهی داده است


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت دولت بریتانیا نامه عذرخواهی به ایران داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت دولت بریتانیا نامه عذرخواهی به ایران داده است.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «دولت انگلیس در خصوص ورود نظامیان انگلیسی به آب های ایران نامه عذرخواهی داده است.»


به گزارش خبرگزاری های ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در سخنان خود اشاره ای به متن دقیق این نامه نکرده اما گفته که ایران نامه را رسانه ای نکرده و منتشر نمی کند. وی در همین حال به بخش هایی از نامه اشاره کرد که در آن «عذرخواهی» بریتانیا به طور رسمی نیامده است.


آقای حسینی گفت:«نامه ای میان ایران و انگلیس از راه سفارتخانه های دو کشور رد و بدل شده و در آن گفته شده است که نظامیان انگلیسی در این اقدام قصد خشونت آمیزی نداشته اند و برای تکرار نشدن آن در آینده و کارهایی که باید انجام شود تا این اتفاق تکرار نشود، نیز اشاراتی شده است.»


نامه ای میان ایران و انگلیس از راه سفارتخانه های دو کشور رد و بدل شده و در آن گفته شده که نظامیان انگلیسی در این اقدام قصد خشونت آمیزی نداشته اند و برای تکرار نشدن آن در آینده و کارهایی که باید انجام شود تا این اتفاق تکرار نشود، نیز اشاراتی شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

از سخنگوی وزارت خارجه این پرسش مطرح شد که آیا هیاتی از بریتانیا برای مذاکره به تهران آمده، که وی در پاسخ گفت:«هیاتی برای مذاکره به تهران نیامده است و نامه ای که دولت انگلیس نوشته را رسانه ای نمی کنیم.»


وی در ادامه وجود هرگونه ارتباط میان آزادی ملوانان بریتانیایی و آزادی دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که یک روز پیش از آزادی ملوانان بریتانیایی آزاد شده بود را رد کرد.


محمد علی حسینی گفت:«بارها تکرار کرده ایم که میان آزادی آقای شرفی و ملوانان انگلیسی هیچ ارتباطی نیست.»


۱۵ ملوان نظامی بریتانیایی در روز سوم فروردین ماه از سوی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شدند و پس از بازداشت ۱۴ روزه در ایران، آزاد شدند.


جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد، حدود دو ماه پیش ربوده شده بود که یک روز پیش از آزادی ملوانان بریتانیایی، به ایران بازگشت.


مقامات عراقی و نیروهای نظامی آمریکا در عراق خبر داده بودند که در ربوده شدن آقای شرفی هیچ نقشی نداشته اند اما وی پس از آزادی و بازگشت به تهران در تلویزیون اعلام کرد «در زمانی که ربوده شده بود، از سوی ماموران سیا مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفت.» آمریکا این اتهامات را رد کرده است.


مشکل نیروگاه بوشهر حل می شود


سخنگوی وزارت خارجه همچنین خبر داده که اختلاف نظری میان ایران و روسیه درباره نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر داده که مشکل ایران و روسیه بر سر نیروگاه بوشهر حل شده است.

آقای حسینی گفت:«درباره مشکلات مالی که بحث آن میان ایران و روسیه مطرح شده بود، مذاکراتی در جریان است که در جریان سفر هیات روسی به ایران حل می شود و زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر به زودی اعلام می شود.»


نه تعلیق و نه مذاکره


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مهلت ۶۰ روزه قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل به ایران و درخواست تعلیق گفت:«تعلیق به هیچ عنوان در دستور کار ایران نیست زیرا معتقدیم تعلیق غنی سازی خلاف مقررات ان پی تی است و منطقی برای آن پیدا نمی کنیم.»


محمد علی حسینی با اشاره به تقاضاهایی که از ایران برای حضور در مذاکرات هسته ای می شود، گفت: «در مورد حقوق قطعی ایران هیچ گونه مذاکره ای نخواهیم داشت و فقط حاضر به گفت و گو درباره رفع ابهامات و نگرانی ها و منحرف نشدن فعالیت های هسته ای ایران هستیم و بدون پیش شرط مذاکره می کنیم.»


وی با اشاره به گفت و گوی بین خاویر سولانا و علی لاریجانی گفت:«نمی شود همزمان یک رفتار دوگانه داشت و هم قطعنامه صادر کرد و هم از مذاکره دم زد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره برگزاری کنفرانس بین المللی عراق در مصر گفته است که رایزنی ها در مورد زمان و مکان این کنفرانس ادامه دارد و هنوز محل برگزاری آن تعیین نشده است.


تردید ایران درباره محل برگزاری کنفرانس عراق در حالی صورت می گیرد که هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق روز شنبه گفت که این کنفرانس در هفته اول ماه می در مصر برگزار خواهد شد.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ترجیح می دهد این کنفرانس در بغداد، پایتخت عراق برگزار شود.


XS
SM
MD
LG