لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

روسيه به اعضای ناتو هشدار داد


یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو در حال سخنرانی در اجلاس دو روزه ناتو در سویل، اسپانیا.
یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو در حال سخنرانی در اجلاس دو روزه ناتو در سویل، اسپانیا.

روسیه از بزرگ ترین منتقدان سیاست های ناتو، در واکنش به استقرار سیستم دفاع ضد موشکی یا موضع گیری در مقابل آینده کوزوو، هشدارهایی جدی به وزیران دفاع حاضر در اجلاس ناتو داده است.


امروز، جمعه، آخرین روز از نشست دو روزه وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سویل اسپانیا است.


کنفرانس وزیران دفاع ناتو به مسایل مختلفی از جمله جنگ در افغانستان، بحران کوزوو و استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در جمهوری چک و لهستان می پردازد.


به گزارش سایت رسمی ناتو، روسیه از بزرگ ترین منتقدان سیاست های ناتو، در واکنش به استقرار سیستم دفاع ضد موشکی یا موضع گیری در مقابل آینده کوزوو، هشدارهایی جدی به وزیران دفاع حاضر در اجلاس ناتو داده است.


از کوزوو تا دفاع موشکی آمریکا در اروپا


پایان این نشست با هشدارهای جدی روسیه نسبت به موضع گیری اعضای ناتو برای استقلال کوزوو همراه بود.


سرگئی ایوانوف، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد استقلال کوزوو امری خطرناک است و روسیه از آن حمایت نمی کند و این مسئله ممکن است بر همکاری های این کشور با ناتو تاثیراتی جدی بگذارد.


مسوول ناتو در امور برنامه ریزی و سیاست دفاعی: ایالات متحده به روس ها اطمینان کامل در مورد سطح عالی روابط دو کشور داده است وآمریکا اطمینان داده دفاع ضد موشکی هیچ ضربه ای به سیستم نظامی روسیه نخواهد زد

وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو پیرامون حضور نیروهای این پیمان در افغانستان و سیستم دفاع ضد موشکی، که ایالات متحده مایل است در چک، لهستان و یا هر دو ایجاد کند نیز گفت و گو کردند.


سیستم دفاعی ضد موشکی آمریکا از دیگر مسائلی است، که پرسش ها و هشدارهایی را، به خصوص از جانب روسیه، به همراه داشته است.


جان کولستون، مسئول ناتو در امور برنامه ریزی و سیاست دفاعی در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون این سیستم ضد موشکی و ربط آن به ناتو می گوید: «من تعجب نمی کنم اگر آقای ایوانوف در مورد این سیستم با ما صحبت کند. ایالات متحده به روس ها در مورد سطح عالی روابط دو کشور اطمینان کامل داده است. آمریکا همچنين اطمینان داده دفاع ضد موشکی هیچ ضربه ای به سیستم نظامی روسیه نخواهد زد.»


موضوع افغانستان


افغانستان از دیگر موضوعات حساسی است که وزیران دفاع ناتو در مورد آن گفت و گو کرده اند؛ گفت و گوهایی که از سوی دیگر با وزير دفاع افغانستان نیز پيگیری می شود.


جان کولستون می گوید: «موضوع مهمی که می خواهیم درباره آن مطمئن شویم این است که کشورهای هم پیمان در ناتو، بدون در نظر گرفتن اختلافات داخلی خود منابع و امکانات لازم برای به سرانجام رساندن ماموریت در افغانستان را در اختیار می گذارند. موضوعات دیگر کمک به ارتش ملی افغانستان و مسئله همکاری با دیگر کشورهایی است که رد افغانستان نقش مهمی ایفا می کنند.»


ایالات متحده از ناتو می خواهد، که نیروهای بیشتری را به افغانستان اعزام کند تا مبارزه علیه نیروهای طالبان را تقویت کنند

ایالات متحده از ناتو می خواهد، که نیروهای بیشتری را به افغانستان اعزام کند تا مبارزه علیه نیروهای طالبان را تقویت کنند.


مقام های آمریکایی اعلام کردند آینده نزدیک، زمان کلیدی و مهمی در مبارزه ها علیه طالبان است.


اعزام نیروهای نظامی به افغانستان، گفت و گوهای سیاسی تازه ای در کشورهای عضو ناتو داشته وناتو چندی است، به طور مستقل رهبری عملیات ایجاد امنیت در افغانستان را به عهده گرفته است.


در حال حاضر، نزدیک به ۳۵ هزار تن از نیروهای ناتو در افغانستان حضور دارند که حدود نیمی از آن ها بریتانیایی و آمریکایی هستند.


XS
SM
MD
LG