لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

افزایش شاخص سهام در بازارهای بورس اروپا و آمریکا


با پایان ساعت کاری روز پنجشنبه در بازارهای بورس اروپا، تمامی بازارهای بورس با شاخص مثبت به کار خود پایان دادند و بازار بورس آمریکا هم روز متعادل تر و بهتری را پشت سرگذاشته است. سهام بانک ها که روز چهارشنبه باعث تزلزل قیمت ها در بازار بورس شده بود، در روز پنجشنبه با افزایش همراه بود.

به گزارش رویترز، بازار بورس فرانسه، آلمان و بریتانیا با چهاردرصد افزایش ارزش شاخص سهام به کار خود پایان داد که از بهترین روزهای سهام در هفته های اخیر گزارش شده است. بانک سوسیته جنرال فرانسه که روز چهارشنبه از عوامل تزلزل بازار بود، سه و نیم درصد افزایش قیمت سهام به دست آورد.

شاخص بازار بورس آمریکا هم افزایش داشت و «داوجونز» و «نسدک» هر دو با نزدیک به چهار درصد افزایش به کار خود در روز پنجشنبه پایان دادند.

به گزارش رویترز، اعلام نرخ بیکاری و کاهش آن در آمریکا هم به آرامش بازار کمک کرده و سرمایه گذاران به حرکت رو به رشد اقتصاد آمریکا روی خوش نشان می دهند. با این حال نگرانی ها از مشکلات مالی در حوزه پولی یورو در اروپا، بازار را در حال تعلیق نگه داشته است.

همچنین رویترز گزارش کرد خبر دیدار نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در هفته آینده در مورد بازار مالی یورو، در آرامش بازار تاثیر داشت. هرچند هنوز بازارهای اروپایی در شوک سقوط سهام هستند.

اخبار احتمال مشکلات مالی برای بانک «سوسيته جنرال» فرانسه روز چهارشنبه باعث مشوش شدن بازار شد و ارزش سهام اين بانک حدود ۱۴ درصد سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صاحبان و مديران بانک سوسيته جنرال احتمال نگرانی را رد کرده و می گويند اين بانک در سلامت کامل مالی است و هيچ مشکلی ندارد.

به تبع سقوط ارزش سهام بانک سوسيته جنرال در روز چهارشنبه، ديگر بانک ها هم با مشکل روبرو شدند و ارزش سهام بانک «کی بی دبليو» هم نزديک به پنج درصد کاهش داشت. «بنک آف امريکا» هم حدود ۱۰ درصد سقوط ارزش سهام را شاهد بود.

اوضاع مشوش بازار بورس در روز چهارشنبه پس از بهبود نسبی بازار سهام در روز سه شنبه بود. بانک مرکزی آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد نرخ بهره را تا ميانه سال ۲۰۱۳ ثابت نگه می دارد که اين اعلام باعث آرام شدن بازار و بالا رفتن شاخص بازار بورس شده بود.

بازارهای بورس جهانی که روز دوشنبه گذشته، بدترين روز خود از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تجربه می کردند، روز سه شنبه گذشته به آرامش نسبی رسيدند. شاخص داوجونز در پايان کاری روز سه شنبه، چهار درصد گزارش شد. ولی روز چهارشنبه با افت شاخص همراه بود و روز پنجشنبه بار دیگر آرامش به بازار سهام بازگشته است.

دیگر بانک ها از جمله «بی ان پی» و نیز «کردیت اگریکولو» روز خوبی در سهام داشتند و شاخص سهام آن ها نزدیک به پنج درصد افزایش داشت. یک کارشناس بازار بورس به خبرگزاری فرانسه گفته که بازار خیلی مشوش است و نمی توان گفت با یک یا دو روز خوب، دیگر ثبات و آرامش به بازار بورس بازگشته است.

بازار سهام سوییس هم با حدود دو نیم درصد افزایش ارزش شاخص سهام به کار خود پایان داد و بازار بورس نیویورک هم روز نسبتا آرامی را پشت سرگذاشته است.
XS
SM
MD
LG