لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ترکيه در امور عراق دخالت نمی کند


اردوغان هشدار داد که ممکن است برای مقابله با کردها به عراق نیروی نظامی اعزام کند.
اردوغان هشدار داد که ممکن است برای مقابله با کردها به عراق نیروی نظامی اعزام کند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با رد گفته زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در عراق، تاکيد کرد ترکيه در امور عراق دخالتی ندارد.


وی همچنين هشدار داد که اگر نيروهای جدايی طلب، عليه امنيت ترکيه اقدام کنند، ترکيه به موقع و بدون اعلام قبلی، واکنش نشان خواهد داد.


روس ويلسون، سفير واشينگتن در آنکارا نيز برای حل معضلات منطقه ای، ترکيه را به همکاری با عراق و آمريکا فرا خوانده است. اين در حالی است که حکومت منطقه ای کردهای عراقی، در اطلاعيه ای، ترکيه را به عدم دخالت در امور عراق و ايجاد دوستی ميان طرفين دعوت کرده است.


ژنرال اديب باشر، از ژنرال های بازنشسته ارتش ترکيه که مسووليت هماهنگ کننده سياست ترکيه و آمريکا در قبال پ ک ک است، روز جمعه گذشته، از دولت اردوغان خواست عليه نيروهای پ ک ک در عراق و برای حفاظت از ترکمن های کرکوک عمليات برون مرزی انجام دهد.


اعزام نيرو به شمال عراق


رجب طيب اردوغان، طی سخنانی در مرکزحزب اسلام گرای عدالت و توسعه، که حزب مطبوع او است، برای سومين بار در طول هفته گذشته، خبر داد ممکن است نيروهای نظامی ترکيه به شمال عراق اعزام شوند.


اردوغان گفت: در مورد تهديدهايی که ترکيه را تهديد کنند، به موقع وبدون اعلام قبلی، عمل می کنيم

آقای اردوغان گفت: در مورد تهديدهايی که ترکيه را تهديد کنند، به موقع و بدون اعلام قبلی، عمل می کنيم.


رجب طيب اردوغان در ادامه، سخنان زالمای خليل زاد سفير آمريکا در عراق مبنی بر لزوم عدم دخالت ترکيه در مسئله کرکوک را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اين آمريکا است که با اعزام نيرو به عراق در مورد آن کشور دخالت می کند و ترکيه با عراق روابط تاريخی و نا گسستنی دارد.»


واکنش کردهای عراق


رياست حکومت منطقه ای کردهای عراقی در واکنش به سخنان آقای اردوغان و ساير مقامات ترک درباره اعزام نيروبه شمال عراق و مسائل کرکوک، با صدور اطلاعيه ای ترکيه را به دخالت نکردن در امور عراق و ايجاد دوستی ميان دو طرف دعوت کرده است.


در بخشی از اين اطلاعيه خطاب به مقامات ترک آمده است: «از ياد نبريد امپراتوری عثمانی متلاشی شده و عراق هم بخشی از ترکيه نيست. در صورت ادامه مداخله در امور ديگر کشورها، با نقاط ضعفی که داريد مورد مداخله اين کشورها قرار خواهيد گرفت.»


XS
SM
MD
LG