لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

سپاه: ماموریت نزار ذکا «پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان»‌ بود


جانشین اطلاعات سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه، چهارم اسفند،‌ اعلام کرد که نزار ذکا، شهروند لبنانی که در ایران به ده سال زندان محکوم شده است،‌ پس از دستگیری «اعتراف» کرده که ماموریت ویژه او «پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده»‌ در کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ سردار سیاری همچنین گفت که نزار ذکا «جاسوس» بوده و با «واسطه» به باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری سابق آمریکا، «وصل بوده است».

آقای ذکا که دارای اقامت دائم آمریکا است،‌ پیش از بازداشت، در واشینگتن زندگی می‌کرد. او کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و برای یک مؤسسه غیرانتفاعی فناوری اطلاعات در واشینگتن کار می‌کرد.

این شهروند لبنانی در روز ۲۷ شهریور سال ۹۴ در پنجمین سفر خود به ایران به دست مأموران امنیتی در تهران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

رسانه‌های ایران روز ۱۲ آبان‌ماه سال گذشته خبر بازداشت نزار ذکا را منتشر کردند.

در این ارتباط،‌ اخباری مبنی بر ناپدید شدن این شهروند لبنانی پس از حضورش در کنفرانسی مربوط به فناوری اطلاعات در تهران در شهریور ۹۴ منتشر شد و گفته می‌شد که او به دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغال‌زایی» به تهران رفته بود.

به نوشته مهر، جانشین اطلاعات سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش گفت که نزار ذکا «اعتراف» کرد که هشت میلیون یورو برای جذب ۱۵ «ان‌جی‌او» هزینه کرده و در اختیار داشته است.

اشاره این مقام نظامی ایران به اقرار متهم به جرم در حالی بیان می‌شود که سازمان های حقوق بشری بارها از آن چه شیوه های اعتراف‌گیری در زندان ها از سوی دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی نامیده‌اند انتقاد کرده اند.

در مقابل مقام های جمهوری اسلامی ایران با رد این انتقادها گفته اند که اعترافات زندانیان سیاسی و عقیدتی داوطلبانه و بدون اعمال هیچ فشاری صورت می گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۳۰ شهریور در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که نزار ذکا به ۱۰ سال زندان و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار (نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان) جریمه نقدی محکوم شده است.

این خبرگزاری به نقل از جیسون پابلت، وکیل آمریکایی و نماینده نزار ذکا، نوشته بود که حکم ۶۰ صفحه‌ای موکلش در دادگاهی غیرعلنی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

حکم زندان و جریمه نقدی در حالی برای این شهروند لبنانی صادر شد که سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۶ شهریور ضمن انتقاد از روند دادرسی آقای ذکا اعلام کرد که او تنها پیش از برگزاری دادگاه به صورت محدود موفق به ملاقات با وکیل مدافع خود شده و محاکمه‌اش تنها دو جلسه به طول انجامید.

به گفته عفو بین‌الملل، نزار ذکا به «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» متهم شده، اما خانواده او این اتهام را رد کرده‌ است.

پیش از سخنان جانشین اطلاعات سپاه پاسداران،‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز ۱۸ آبان بازداشت نزار ذکا را با مشکل میان تهران و واشینگتن مربوط دانست.

به گفته ‌آقای ظریف، بازداشت آقای ذکا «مشکلی است بین اقدامات خلاف قانونی که از دیدگاه قوه قضاییه ایران توسط یک فرد انجام شده است.»

طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی، هما هودفر شهروند ایرانی- کانادایی، رضا شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی و سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی چند تن از این افرادند.

سازمان های حقوق بشری همراه با آمریکا و بریتانیا بارها خواستار آزادی این افراد شده اند.

متلاشی شدن «شبکه رسانه‌ای با ۶۰۰ نفر»

جانشین اطلاعات سپاه پاسداران در سخنرانی خود که در شهر کرمانشاه انجام شد،‌ همچنین با اشاره به «شبکه‌سازی دشمن در حوزه رسانه» گفت: «در پرونده دستگیری که اخیرا راجع به آن صحبت شد ۶۰۰ نفر رسانه ای را با محوریت یک سرشبکه در لندن شبکه سازی کرده بودند که متلاشی شد.»

وی توضیح بیشتری در مورد این شبکه، اعضا و هدف آن و این تعداد قابل توجه از افراد نداد.

در سالیان اخیر،‌ شماری از خبرنگاران و شهروند خبرنگاران در ایران بازداشت و زندانی شده اند.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد و علاوه بر این، در ماه‌های گذشته برای دست‌کم پنج روزنامه‌نگار هم حکم شلاق صادر شده است.

این سازمان می‌گوید ایران هم‌اکنون با ۳۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

XS
SM
MD
LG