لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

معاون وزیر صنایع: موضوع بیکاری در ایران جدی نیست


سعيد شريف زاده، معاون توسعه منابع انسانی و پشتيبانی وزارت صنايع، بيکاری در ايران را جدی ندانست و گفت: «در سطح کشور، موضوع حادی در زمينه اخراج کارگران و تعطيلی واحدهای صنعتی وجود ندارد.»

اين سخنان در حالی منتشر می شود که در ماه های اخير، گزارش های بسياری در مورد تعطيلی کارخانه ها و بيکاری شمار زيادی از کارگران انتشار يافته است.

برای مثال، دبير سنديکای صنعت برق ايران ‌گفته است که رقم بدهی‌های وزارت نيرو به پيمانکاران آن‌قدر سنگين شده است که کارخانه‌ها با تعطيلی، و بيش از ۹۰۰ هزار نفر با خطر بيکاری مواجهند.

همچنين به گفته يک نماينده مجلس، نيمی از واحدهای مرغداری و دامداری در ايران پس از اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها تعطيل شده اند.

در عين حال، به دنبال اجرای قانون هدفمندی يارانه ها و گرانی نفت کوره، ۴۰ واحد توليد آجرپزی در شهرستان رشتخوار تعطيل و بيش از ۱۰ هزار نفر کارگر اين کوره ها بيکار شدند.

جوانمير مرادی، رئيس انجمن صنفی کارگران فلزکار و برق کرمانشاه، در گفت و گو با راديو فردا در مورد سخنان معاون وزير صنايع می گويد:« حتی اگر تلاش کنند که اين موضوع کوچک و بی اهميت نشان دهند، نمی توانند بحران اقتصادی ايران و هميطور اخراج و بيکاری روز افزون کارگران را ناديده بگيرند.»

اين فعال کارگری در عين حال اشاره می کند که بحث اخراج کارگران موضوع جديدی نيست و اين روند از ساليان پيش آغاز شده است.

در اين ميان، سعيد شريف زاده، معاون توسعه منابع انسانی و پشتيبانی وزارت صنايع، از تلاش وزارت صنايع برای تحقق وعده محمد احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، برای ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل خبر داده است.

اين وعده بارها از سوی محمود احمدی نژاد در ماه های گذشته تکرار شده است.

طرح اين وعده ها در حالی است که به گفته کارشناسان، ايجاد هر شغل به بودجه زيادی نياز دارد.

در اين ارتباط، جمشيد انصاری، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، درباره امکان تحقق وعده ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل از سوی محمود احمدی نژاد به راديو اينترنتی ايران صدا گفته است: برای ايجاد اين ميزان شغل، بايد ۷۰ تا ۷۵ هزار ميليارد تومان هزينه شود.

او افزوده است: «اگر نشان داده نشود که از کجا برای اين مبلغ، منابع جديد تخصيص داده می شود، طبعا در حد يک ادعا خواهد بود.»

به نظر اين نماينده مجلس، قبل از دادن هر گونه وعده ای در زمينه ايجاد اشتغال، بودجه آن بايد توسط دولت اعلام شود.

در اين حال، محمود احمدی نژاد و ساير مقام های دولت او همچنين گفته اند که در سال گذشته، يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل ايجاد شده است.

اين آمار از سوی بسياری پذيرفته نشده است. از جمله، علی محمد موسوی مبارکه، عضو کميسيون اجتماعی مجلس، به راديو اينترنتی ايران صدا گفته است: اين رقم بيشتر مربوط به شاغلينی بود که از وضعيت قراردادی به وضعيت رسمی و پيمانی تبديل شدند.

حسن صادقی، معاون امور استان های خانه کارگر، نيز گفته است: در بهترين حالت، در سال گذشته بين ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار شغل ايجاد شده است.

حسن صادقی در عين حال، اشاره کرد که در همان سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار نفر نيز شغل خود را از دست داده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG