لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

گزارشگران بدون مرز: نامزدهای انتخابات به بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی متعهد باشند


سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ‌ایران خواست تا به شکل روشن «به بهبود وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی» در کشور ابراز تعهد کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا منتشر کرد، نوشت که این درخواست‌ها پیش از این، در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، سال ۹۲، نیز مطرح شده است.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به این که پس از چهار سال، این درخواست ها همچنان برای بهبود وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی در ایران به قوت خود باقی است افزود: با وجود کمتر شدن شمار توقیف مطبوعات به دست هیئت نظارت بر مطبوعات، اما وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، برای«تغییر به نفع آزادی بیان و مطبوعات» محقق نشد.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به این موضوع که «دستگاه قضایی و سپاه پاسداران زیر فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مسئولیت اصلی را در مهار و سرکوب اطلاع‌رسانی مستقل را دارند»‌ اضافه کرد: «اما حسن روحانی که بنا بر قانون اساسی ایران ناظر اجرای قانون اساسی است، می‌توانست به این وضعیت پایان دهد.»

در این بیانیه همچنین به این موضوع اشاره شده است که وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در «سرکوب رسانه ها و بازداشت روزنامه‌نگاران منتقد نظام» دست دارد.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران خواست متعهد شوند که ۲۸ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران بدون قید و شرط آزاد شده و‌ قانون رسانه‌ها را به شکل بنيادين اصلاح کنند.

این سازمان اشاره کرد که اصلاح بنیادین قانون مطبوعات ایران باید به ويژه در عرصه‌هایی چون «جرم زدایی از تخلف مطبوعاتی که تضمین عدم بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران است و آزادی بيان بدون تبعيض در زبان، مذهب و عقايد سياسی» انجام شوند.

به نوشته این بیانیه، قانون کنونی «اجازه می‌دهد فعالان اطلاع‌رسانی در معرض اتهام‌های واهی چون اقدام علیه نظام، توهین به رهبری و انتشار اخبار کذب» قرار گیرند و در عین حال، رسانه‌های آن‌لاین را مجبور به دریافت مجوز می‌کند.

گزارشگران بدون مرز همچنین از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست متعهد شوند که «برای روزنامه‌نگاران حق داشتن انجمن و عضویت در انجمن‌ها و تشکیل سندیکا.... را تضمین می‌کنند» و «حق دانستن و دسترسی به اینترنت آزاد، بدون فیلترینگ و کنترل را برای مردم ایران تضمین می‌کنند.»

آخرین خواسته گزارشگران بدون مرز از این نامزدها آن است که متعهد شوند که «به چیر‌گی مصونیت از مجازات در کشور پایان می‌دهند.»

بر اساس این بیانیه، اشاره شده است که عاملان قتل روزنامه‌نگاران منتقد چون ابراهیم زال‌زاده، مجید شریف، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، پیروز دوانی، زهرا کاظمی، آیفر سرچه، امیدرضا میرصیافی، علیرضا افتخاری، هاله سحابی، هدی صابر و ستار بهشتی نباید از مجازات مصون بمانند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی هم‌چنان با ۲۷ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است؛ ضمن آن که ایران همچنین با شش زندانی، بزرگ‌ترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زن است.

این سازمان در عین حال ‌اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ این سازمان، از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار دارد.

پیشتر به گزارش سایت فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، ۲۹ نماینده پارلمان اروپا روز ۲۳ اردیبهشت در نامه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند که روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی و مدیران کانال‌های تلگرامی را آزاد کنند.

در این نامه که خطاب به فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشته شد، از او می‌خواهد که این درخواست‌ها را با همتایان خود در دولت ایران در میان بگذارد و به آنها این موضوع را منتقل کند که توسعه بیشتر روابط بین اتحادیه اروپا و ایران تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که با احترام به حقوق و بهبود وضعیت مردم ایران همراه باشد.

XS
SM
MD
LG