لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

مدافعان کوبانی حمله جدید گروه خلافت اسلامی را دفع کردند


مدافعان شهر کردنشين کوبانی، حمله نيروهای گروه خلافت اسلامی برای محاصره کامل این شهر و قطع ارتباط آن با خاک ترکيه را دفع کردند. شهر کوبانی که در شمال سوريه قرار دارد،‌ تنها از طريق مرز خود با ترکيه با دنيای خارج در ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ حمله نيروهای گروه خلافت اسلامی پيش از آنکه پيشمرگه‌های کرد عراق بتوانند در کوبانی مستقر شوند،‌ صورت گرفته بود.

اقليم کردستان عراق اعلام کرده است که تعدادی از پيشمرگه های خود را برای کمک به مدافعان کوبانی به آن شهر اعزام می کند. ترکيه نيز با عبور اين نيروهای کمکی از خاک خود موافقت کرده است.

پيشتر مقام های ترکيه با درخواست ها برای باز کردن مرز خود بر روی کسانی که خواستار کمک به مدافعان کوبانی بودند، ‌مخالفت کرده بودند.

بر اساس گزارش ها،‌ قرار بوده است که بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ پيشمرگه کرد عراقی به مدافعان کوبانی،‌ يگان های مدافع خلق،‌ بپيوندند.

به نوشته خبرگزاری کردی «روداو»، انتظار می رود که پيشمرگه ها به زودی در کوبانی استقرار يابند.

نيروهای گروه خلافت اسلامی از حدود ۴۰ روز پيش تلاش کرده اند تا شهر کوبانی را تصرف کنند. اما مدافعان اين شهر حملات اين نيروها را دفع کرده اند.

نيروی هوايی ائتلاف به رهبری آمريکا نيز از حدود سه هفته پيش اقدام به حملات هوايی علیه مواضع گروه خلافت اسلامی در اطراف کوبانی کردند.

مقاومت مدافعان کوبانی و عمليات هوايی عليه گروه خلافت اسلامی باعث شد که نيروهای اين گروه از مناطقی که در اين شهر تصرف کرده بودند،‌عقب بنشينند.

پيشتر چاک هيگل، ‌وزير دفاع آمريکا،‌ در ارتباط با حملات هوايی ائتلاف به رهبری آن کشور گفته بود که در ارزيابی کلی، اين عمليات نتايجی داشته است.

در اين ارتباط، مقام‌های آمريکايی ابراز اطمينان کرده اند که شهر کوبانی سقوط نخواهد کرد.

يک مقام ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمريکا که نخواست نامش فاش شود،‌ به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم مدافعان کوبانی می‌توانند شهر را نگه دارند.» اين در حالی است که برخی از مقام‌های آمريکايی پيشتر گفته بودند که احتمال سقوط شهر کوبانی وجود دارد.

به گفته سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه، ‌جنگ بر سر کوبانی بيش از ۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است که ۴۸۱ تن از آنان عضو گروه خلافت اسلامی و ۳۱۳ تن نيز کرد بوده اند. اين سازمان اشاره کرد ۲۱ تن از کشته شدگان نیز غيرنظامی بوده اند.

پيش از اين نيز گزارش هايی در مورد کشته شدن غيرنظاميان کرد به دليل حملات توپخانه ای گروه خلافت اسلامی به کوبانی منتشر شده بود.

در همین حال،‌ حملات گروه خلافت اسلامی به کوبانی باعث فرار حدود ۲۰۰ هزار تن به خاک ترکيه شده است.

XS
SM
MD
LG