لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

دونالد ترامپ، شخصیت سال «تایم» 


مجله «تایم»، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، را به عنوان شخصیت سال برگزید و او را «رئیس جمهوری ایالات غیر متحد» نامید.

ننسی گیبس، سردبیر مجله تایم گفت:«به نظرم هیچگاه فردی مثل دونالد ترامپ به این شیوه نامتعارف بر حوادث سال تاثیر گذار نبوده است.»

او افزود:«گزینش شخصیت امسال مجله تایم به نسبت سال های قبل خیلی ساده تر بوده است.»

در فهرست شخصیت های مهم سال مجله تایم، هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در رتبه دوم قرار دارد. ننسی گیبس گفت:« پیروزی آقای ترامپ بر خانم کلینتون نشان داد که چه خوب و چه بد، او روی حوادث جهان تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مقام سوم در فهرست شخصیت های مهم سال از سوی مجله تایم به «هکرها» اعطا شده است؛ مفهومی که تمام افراد و گروه هایی را شامل می شود که اطلاعات محرمانه حکومت ها، موسسات، اطلاعات شخصی اشخاص مشهور و شهروندان معمولی را سرقت می کنند.

در فهرست کوتاه شخصیت های مهم سال مجله تایم، چهره های دیگری از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دانشمندانی که فناوری های جدید مربوط به «دی ان ای» را کشف کرده اند و بیانسه، خواننده آمریکایی، نیز قرار دارند.

در این میان، آقای ترامپ در واکنش به این موضوع که از سوی مجله تایم به عنوان شخصیت سال برگزیده شده است، گفت که آن را یک «افتخار بزرگ» می داند و افزود که سال ها مجله تایم را می خوانده است.

مناسبات دونالد ترامپ با مجله تایم به خصوص در دوران کارزار انتخاباتی بسیار متلاطم بود. این مجله در ماه های گذشته نیز تصویر آقای ترامپ را بر روی جلد خود چاپ کرده است. در دو مورد که عکس آقای ترامپ درست قبل از انتخابات چاپ شد، مجله تایم زیر عکس او تیترهایی مثل «زوال» و « زوال مطلق» را انتخاب کرد.

سردبیر تایم به بهانه انتخاب دونالد ترامپ به عنوان شخصیت سال نوشت:«تخمین دقیق اختلالی که شاهد آن هستیم دشوار است. سئوال این است که تغییر به سمت بهتر و یا بدتر خواهد رفت؟ چالش دونالد ترامپ این است که کشور در مورد پاسخ به این سئوال عمیقا اختلاف دارد.»

شبکه خبری «سی ان ان» اشاره کرد که مجله تایم از سال ۱۹۲۷ انتخاب شخصیت برجسته سال را شروع کرد. گزینه های این مجله در طول تاریخ تقریبا تمامی روسای جمهوری آمریکا، آدولف هیتلر، مهماتما گاندی، آیت الله خمینی، پاپ فرانسیس و گروه هایی مثل «مبارزان با ابولا» را دربرگرفته است. در سال ۱۹۸۲، به مناسبت ورود کامپیوتر این عنوان به «ماشین برجسته سال» تغییر یافت.

در ۹ دهه ای که از این سنت می گذرد مجله تایم فقط چهار زن را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرده است، از جمله والیس سیمپسون، همسر ادوارد هشتم؛ پادشاه بریتانیا که ازدواج آنها باعث بروز یک بحران شدید قانونی در بریتانیا شد، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا؛ کورازون آکینو، رئیس جمهوری فیلیپین؛ و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که سال گذشته به عنوان شخصیت سال انتخاب شد.

دونالد ترامپ که از مدت ها پیش به عنوان یکی از نامزدان شخصیت سال معرفی شده بود چندی پیش در پیامی روی صفحه توئیتر خود نوشت:«با وجود آنکه من یکی از نامزدهای اصلی هستم ولی مجله تایم هرگز مرا انتخاب نخواهد کرد.»

با این وجود او در واکنش به انتخاب خود گفت تایم مجله بسیار مهمی است.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری «ان بی سی» گفت:«این تصمیم برای من بسیار مهم است به خصوص که در سال های جوانی، مجله تایم را می خواندم. تایم مجله بسیار مهمی است و من این شانس را داشته ام که بارها عکسم روی جلد این مجله چاپ شود.»

XS
SM
MD
LG