لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۴

ایران از کشف دو میلیارد بشکه نفت شیل در استان لرستان خبر داد


بهمن سلیمانی، معاون مدیریت اکتشاف در شرکت ملی نفت ایران
بهمن سلیمانی، معاون مدیریت اکتشاف در شرکت ملی نفت ایران

یک مقام مسئول در وزارت نفت ایران می‌گوید که مطالعات اکتشاف شیل‌های (shale) نفتی در منطقه‌ای از استان لرستان، غرب ایران، نشان می‌دهد این منطقه دارای ذخایر نفت شیل درجا به میزان دو میلیارد بشکه است.

بهمن سلیمانی، معاون مدیریت اکتشاف در شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است که نتایج مطالعات انجام‌شده در منطقه قالی‌کوه لرستان حاکی از دو میلیارد بشکه نفت درجا از نوع سبک است.

ایران قبلاً نیز اعلام کرده بود که در لرستان موفق به کشف «ذخایر چشمگیر» نفت شیل شده است، اما میزان این ذخایر را اعلام نکرده بود.

هنوز هیچ نهاد انرژی بین‌المللی وجود دو میلیارد بشکه نفت شیل در ایران را تأیید نکرده است.

بر اساس آمارهای رسمی که مورد تأیید آمارهای بین‌المللی نیز هست، ذخایر متعارف نفت ایران حدود ۷۱۲ میلیارد بشکه است که ۱۵۸ میلیارد بشکه آن قابل استحصال است، اما هنوز گزارش‌ِهایی درباره ذخایر نامتعارف نفت مانند شیل در ایران گزارش نشده است.

شِل نوعی از سنگ‌های رسوبی فشرده است که در لایه‌های اعماق زیر زمین در دما و فشار زیاد، معمولاً بستر تبدیل مواد ارگانیک به نفت و گاز هستند. اما به دلیل داشتن تراوایی کم، مانع از تولید و جریان یافتن سیال به داخل چاه می‌شود. معمولاً نفت یا گاز موجود در سنگ‌های شِل با تزریق آب و مواد شیمیایی آزاد و استخراج می‌شود.

آقای سلیمانی در ادامه گفته است که مطالعاتی در استان لرستان در خصوص کشف شیل‌های گازی در حال انجام است که این مطالعات که از نیمه دوم سال ۹۳ آغاز شده و تا امروز به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.

ذخایر متعارف گاز ایران نیز بالای ۵۲ تریلیون متر مکعب است که حدود ۳۴ تریلیون متر مکعب آن قابل استخراج است، اما درباره وجود ذخایر گاز شیل در ایران هنوز آمارهای بین‌المللی گزارشی ارائه نکرده‌اند.

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد مطالعات اکتشافی شِل‌های گازی تا آبان ماه سال ۹۶ تکمیل شود.

آمارهای سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ۴۶ کشور جهان در حال حاضر دارای ذخایر نفت و گاز شِل اثبات نشده هستند. طبق این گزارش جمع کل ذخایر نفت شیل در جهان ۴۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه و جمع کل ذخایر گاز شیل ۲۱۴ تریلیون متر مکعب است.

هزینه استخراج نفت و گاز شِل در جهان فعلاً بسیار بالاتر از میادین نفت و گاز متعارف است. آمریکا یکی از پیشگامان و از بزرگترین تولیدکننده‌های نفت و شیل در جهان است.

ذخایر متعارف نفت و گاز جهان (نفت موجود در میادین که به صورت سنتی با حفاری چاه استخراج می‌شود) نیز هم کنون حدود ۱.۷ تریلیون بشکه و ۱۸۷ تریلیون متر مکعب است.

به عبارتی، ایران هم اکنون بیش از ۱۸ درصد ذخایر گازی متعارف و ۹.۳ درصد ذخایر نفت متعارف جهان را در مالکیت خود دارد.

XS
SM
MD
LG