لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۱

ایران سفیر ترکیه را در اعتراض به سخنان مقام‌های این کشور احضار کرد


یک روز پس از واکنش تند وزارت خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ، وزارت خارجه ایران با احضار سفیر ترکیه در تهران، به این سخنان و نیز سخنان اخیر رئیس‌جمهور این کشور اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران را به این وزارتخانه احضار و اعتراض جمهوری اسلامی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور را به وی ابلاغ کرد.

این خبرگزاری در گزارش خود سخنان مقام‌های ترکیه را«غیرسازنده» خوانده است.

شامگاه یکشنبه نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ، مسئولان این کشور را متهم کرده بود که با دست زدن به «اقدامات مداخله‌گرایانه، غیرقانونی، غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی» موجب «خونریزی و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه» می‌شوند.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرده بود.

یک هفته پیش از این سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، نیز روز یکشنبه ۲۴ بهمن گفته بود که در عراق «ملی‌گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملی‌گرایی فارس، تجزیه‌طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد».

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، این سخنان را «تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاص» توصیف کرده بود.

اظهارات مقام‌های ایران و ترکیه علیه یکدیگر درحالی بیان شده که دو کشور در هفته‌های گذشته به همراه روسیه در مذاکراتی در آستانه پایتخت قزاقستان، تلاش‌هایی را برای برقراری آتش‌بس در سوریه و گفت‌وگو میان گروه‌های سوری دنبال می‌کنند.

ترکیه پیش از این تأکید می‌کرد که حل بحران سوریه بدون کنار رفتن بشار اسد از قدرت ممکن نیست اما اخیراً برخی مسئولان این کشور گفته‌اند که همچون گذشته اصراری به کناره گرفتن اسد ندارند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، از نقش ایران در منطقه انتقاد کردند.

در مقابل بهرام قاسمی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به این سخنان اعلام کرده که «شواهد و قرائن زیادی حکایت از هماهنگی‌های این دو رژیم در پرونده‌های منطقه‌ای دارد».

انتقاد از رفتارهای ایران در منطقه در سخنان دیگر حاضران در نشست امنیتی مونیخ نیز بازتاب داشت و از جمله سناتور جمهوری‌خواه، لینزی گراهام، در سخنانی تأکید کرد که اگر ایران مایل است به گونه‌ای دیگر با آن رفتار شود، باید به چنین رفتارهایی پایان دهد.

روابط ایران و برخی از کشورهای منطقه به خصوص عربستان سعودی پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

تهران متهم به تأمین اسلحه برای شورشیان حوثی در یمن است و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلافی نظامی علیه حوثی‌ها، از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور، حمایت می‌کند.

در سوریه نیز عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و مقام‌های ایران باقی ماندن آقای اسد در قدرت را تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش یعنی تا سال ۲۰۲۱، «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۷ بهمن و پیش از آغاز سفر به عمان از تلاش برای بهبود مناسبات تهران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استقبال کرده و گفته بود که ایران خواستار روابط خوب با این کشورها است.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز اول اسفند در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان، ضمن درخواست از کشورهای منطقه خلیج فارس برای «پشت سر گذاشتن وضعیت تفرقه و تنش کنونی» گفته بود که این کشورها باید در مسیر «برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای واقع‌بینانه» حرکت کنند.

XS
SM
MD
LG