لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

عباس: انتقال احتمالی سفارت آمریکا به اورشلیم، به روند صلح آسیب خواهد زد


محمود عباس در آیین گشایش سفارت فلسطین در واتیکان
محمود عباس در آیین گشایش سفارت فلسطین در واتیکان

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که برای گشایش سفارت فلسطین به واتیکان سفر کرده است، می‌گوید انتقال احتمالی سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) که دونالد ترامپ در مورد آن وعده داده، به چشم‌انداز صلح در خاورمیانه آسیب خواهد زد.

محمود عباس روز شنبه پس از دیدار با پاپ فرانسیس در واتیکان، در مورد وعده انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم از سوی دوناد ترامپ، به خبرنگاران گفت که «منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، [اما] اگر چنین شود، به صلح کمک نخواهد کرد».

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که وعده انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم محقق نشود.

از آغاز تشکیل دولت اسرائیل، سفارت آمریکا در این کشور همواره در تل‌آویو قرار داشته، اما دونالد ترامپ که کمتر از یک هفته دیگر قدرت را در آمریکا در دست می‌گیرد، در کارزار انتخاباتی‌اش اورشلیم را «پایتخت جاوادن ملت یهود» خوانده و وعده داده بود که در صورت پیروزی، سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کند.

در عین حال ۱۰ روز پیش هم، سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکا طرحی را با هدف اجرای قانون به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر ارائه کردند.

تد کروز سناتور ایالت تگزاس، مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا، و دیِن هِلر سناتور ایالت نوادا، ارائه‌دهندگان این پیشنهاد هستند.

قانون مربوط به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، ۲۲ سال پیش از تصویب کنگره گذشته است و در این مدت بسیاری از رؤسای جمهوری دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا، در کارزارهای انتخابی قول انتقال سفارت به اورشلیم را داده‌اند، گرچه بعد از ریاست جمهوری، نظر به وضعیت خاورمیانه و جامعه جهانی، از تحقق این وعده خودداری کرده‌اند.

فلسطین همچنین خواستار ممانعت ولادیمیر پوتین از اجرای تصمیم دونالد ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل شده، و در این مورد روز شنبه صائب عَریقات، دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، خبر داد که درخواست محمود عباس از ولادیمیر پوتین را شخصا در جریان سفر اخیرش به مسکو، تحویل وزیر خارجه روسیه داده است.

آقای عباس روز شنبه هم در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارو، گفته است که با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، نه تنها مشروعیت نقش‌آفرینی آمریکا در حل این منازعه زیر سؤال خواهد رفت، بلکه راه‌حل دو دولت مستقل نیز نابود می‌شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در این گفت‌وگو همچنین خبر داده است که در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، به او در مورد انتقال پایتخت به بیت‌المقدس هشدار داده است.

آقای عباس در عین حال یادآور شده، فلسطینی‌ها پس از رایزنی با دولت‌های عربی، در مورد نحوه پاسخ‌دهی به چنین اقدامی تبادل نظر خواهند کرد.

او تصریح کرده که تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد، گرچه ما امیدواریم به آنجا نرسیم و بتوانیم با دولت آینده آمریکا همکاری داشته باشیم.

فلسطینی‌ها بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور آینده خود در نظر گرفته‌اند، اما تل‌آویو می‌گوید تمامی این شهر در حکم پایتخت تاریخی اسرائیل است.

واتیکان که روز شنبه شاهد گشایش سفارت فلسطین بود، سال‌هاست که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد اما در سال ۲۰۱۵ رسماً در این زمینه معاهده‌ای را فلسطین امضا کرد.

سفارت واتیکان در اسرائیل در بندر یافا در نزدیکی تل‌آویو قرار دارد، و واتیکان از حامیان ایده «دو دولت» برای حل بحران خاورمیانه است.

XS
SM
MD
LG