لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران: هنوز نمی‌توان از مواضع دونالد ترامپ ارزیابی دقیقی داشت


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از مواضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا داشت، رئیس قوه قضائیه ایران به آقای ترامپ درباره «عوارض و عواقب» اظهاراتش و واکنش مسلمانان به سیاست‌های او هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه چهارم بهمن، در نشست خبری هفتگی خود سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تبادل پیام و ارتباطات پشت پرده بین ایران و آمریکا اعلام کرد که هیچ پیامی بین دو کشور رد و بدل نشده، و جمهوری اسلامی به جز مذاکرات اتمی، «هیچ ارتباطی» با آمریکا ندارد و دورنمایی نیز برای داشتن ارتباط نمی‌بیند.

او در واکنش به آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز گفت که «بر عکس رؤسای جمهور قبلی آمریکا که تا حدودی در زمان انتخابات و همچنین در زمان حضور در کاخ سفید مواضع روشنی داشتند، هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت که ترامپ در چه مسیر و چارچوبی حرکت می‌کند».

او یادآور شد کرد که آقای ترامپ هنوز درباره «اسلام‌هراسی»، مسائل جهانی، شرق آسیا، اروپا و آمریکای لاتین «مواضع دقیق و روشنی» اعلام نکرده و باید منتظر بود تا «چارچوب نگاه» او و هیئت حاکمه آمریکا درباره مسائل جهانی روشن شود.

آقای قاسمی در عین حال گفت که جمهوری اسلامی «امید چندانی به تغییر اساسی» و « تغییر نگاه» حاکمیت آمریکا ندارد.

به رغم این گفته‌ها رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه رئیس‌جمهور جدید آمریکا را متهم کرد که برخی سخنانش «رنگ و بوی نژادپرستانه دارد» و خواستار توجه جدی به مواضع آقای ترامپ شد.

صادق لاریجانی البته گفت که نباید برای ارزیابی آقای ترامپ و دولتش عجله کرد اما در عین حال تأکید کرد که سخنان آقای ترامپ در آغاز ریاست جمهوریش «باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد».

دونالد ترامپ روزجمعه اول بهمن، رسماً به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا ادای سوگند کرد و در سخنرانی خود پس از ادای سوگند، از جمله بر مبارزه بر با «تروریسم اسلام افراطی» و همکاری با جامعه بین‌المللی در این زمینه تأکید کرد.

در این زمینه رئیس دستگاه قضایی ایران گفت که برخی از سخنان آقای ترامپ «رنگ و بوی نژادپرستانه دارد» و به کار بردن عبارت «تروریسم اسلامی» نیز «بسیار حائز اهمیت است و به نوعی حاکی از اسلام‌هراسی است».

او به رئیس‌جمهور جدید آمریکا توصیه کرد که «مراقب عوارض و عواقب اظهارات خود باشد، زیرا سیاست‌های اسلام‌هراسانه غرب و آمریکا از سوی مسلمانان این کشورها و سایر مسلمانان جهان بدون واکنش نخواهد ماند».

رئیس قوه قضائیه ایران همچنین به گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور جدید آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل اشاره کرد و افزود که در این گفت‌وگو «طرح تهدید منطقه‌ای ایران» دنبال شده که به اعتقاد آقای لاریجانی «امری قابل پیش‌بینی» بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه سوم بهمن، و در دومین روز ریاست جمهوری خود، نخستین مکالمه تلفنی‌اش را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، انجام داد.

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، دو طرف در این گفت‌وگو تلفنی در مورد توافق هسته‌ای ایران، روند صلح با فلسطینی‌ها و مسائل دیگر تبادل نظر کرده‌اند.

یک روز قبل از این مکالمه تلفنی، کانال یوتیوب دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، پیام ویدیویی از بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم ایران را منتشر کرده بود.

آقای نتانیاهو در این پیام به مردم ایران گفته بود که «رژیم با تکرار هر روزه خواست نابودی اسرائیل، امیدوار است که دشمنی را بین ما نهادینه کند؛ اما چنین نخواهد شد؛ ما دوست شما هستیم؛ نه دشمن شما».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی گفت آقای نیانیاهو «به اظهارنظرهای بی ربط معروف است» و اظهاراتش « ارزش پاسخگویی ندارد».

آقای قاسمی اضافه کرد:«وی به جای فکر کردن به مردم ایران و صحبت کردن از فاجعه پلاسکو بهتر است از شدت آدمکشی و کشتار مردم فلسطین جلوگیری کند».

سفر وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت به تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین خبر داد که وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت در دو سه روز آینده به تهران سفر خواهند کرد.

وی درباره اینکه مقامات کویتی حاوی پیامی برای ایران هستند، گفت که «در جایگاه قضاوت و اطلاع رسانی نیستم و صبر می کنم تا سفر انجام شود تا اطلاعات دقیق تر را ارائه کنم».

در هفته‌های گذشته رسانه‌های کویتی اعلام کرده بودند که مقام‌های این کشور قرار است پیام شورای همکاری خلج فارس را به ایران منتقل می‌کنند.

در این زمینه خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، اعلام کرده بود که کشورش قرار است پیامی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به ایران تحویل دهد و تماس‌ با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تعیین یک تاریخ مناسب برای تحویل این پیام در حال انجام است.

به تازگی ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، اعلام کرده بود که کشورش همزمان با تلاش برای بهبود روابط خود با عربستان سعودی، در یک سال گذشته بین ایران و عربستان سعودی میانجی‌گری کرده، و او پیام‌هایی رامیان دو کشور رد و بدل کرده است.

در این زمینه اما آقای قاسمی گفت که «در این مدت برخی از کشورها بوده‌اند که علاقه داشته‌اند به حل معضلاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد کمک کنند. من نمی‌دانم اسم آن را می‌توان میانجیگری گذاشت یا نه».

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی، قصد ندارد تا ابد با عربستان رابطه نداشته باشد،درعین حال افزود که این کشور «همچنان بر طبل سابق می کوبد و هنوز چشم انداز مثبت و سازنده ای از عربستان مشاهده نکرده ایم».

ایران و عربستان به‌ویژه پس از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، دوره‌ای سرد و پرتنش از روابط دوجانبه را تجربه کرده‌اند، و اختلاف منافع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه، یمن و عراق تنش را در روابط دو کشور افزایش داده است.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال ۹۴، به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد، و از آن زمان سوئیس حفاظت از منافع دو کشور در خاک یکدیگر را به عهده دارد.

XS
SM
MD
LG