لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

جواد لاریجانی: موسوی و کروبی به دلیل شورش، با سلب حقوق اجتماعی تنبیه شده‌اند


در حالی که نزدیک به دو هزار روز از حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی می‌گذرد، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفته است که این رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸، بر اساس قانون «با سلب حقوق اجتماعی تنبیه شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد لاریجانی روز یکشنبه ۱۰ مرداد، در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی گفته است که «کسانی که در فتنه ۸۸ بودند و عمل کودتا و شورش علیه نظام را انجام دادند، تحت پیگردهای قانونی قرار گرفتند و آن‌چه که ستاد وظیفه خود می‌داند این است که باید مر قانون رعایت شود».

او اضافه کرد: «در مورد سران فتنه نیز محدودیت خاصی در نظر گرفته شد و بر اساس قانون بعضی را با سلب حقوق اجتماعی تنبیه کردند؛ لذا باید مر قانون در مورد محکومین و متهمان انجام شود و قوه قضاییه مسئول اجرا و صدور حکم است».

آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از میرحسین موسوی و مهدی کروبی با عنوان «سران فتنه» نام می‌برند، و رهبر جمهوری اسلامی به تازگی در دیداری با دانشجویان، تأکید کرده بود که همچنان پس از هفت سال به رویدادهای سال ۸۸ حساس است.

#دو هزار روز حصر؛ گزارش وحید پوراستاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:04 0:00
لینک مستقیم

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، نزدیک به دو هزار روز است که بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند، و از بهمن ۸۹ تا کنون تنها تغییر در وضعیت آنها، انتقال محل حصر مهدی کروبی از «خانه امن» وزارت اطلاعات، به منزل او در جماران در بهمن‌ماه سال ۹۲ است.

پیش از این برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رفع حصر این سه نفر شده‌اند.

آقای مطهری همچنین خواستار محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، شده است.

اما در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، گفته است که هر‌ گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر این دو نفر تغییر کند، دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه آنان است. گرچه دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است که این نهاد نمی‌تواند در شرایط کنونی در مورد حصر گزارش دهد.

در مورد برگزاری دادگاه برای رهبران معتران به نتایج انتخابات سال ۸۸، مهدی کروبی پیشتر در پیامی از علی مطهری خواسته‌ بود که به نیابت از او «پیگیر حق» دادرسی و فراهم کردن «مقدمات لازم درجهت برپایی دادگاهی علنی» باشد.

مهدی کروبی همچنین در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواسته بود که آقای روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

پیش از این تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی‌اکبر ناطق نوری، و اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده‌اند که تصمیم درباره رفع حصر این سه نفر تنها در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه، در پاسخ به سؤال یک دانشجو در مورد حصر تأکید کرد که همچنان به اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ حساس است.

XS
SM
MD
LG