لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

تأکید رهبران ایران و ونزوئلا بر قیمت‌گذاری عادلانه برای نفت


نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در قالب سفر خود به چهار کشور نفتی که یک ماه پیش از اجلاس اوپک انجام می‌شود، روز شنبه با رهبر و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و مقام‌های دو کشور خواستار «قیمت عادلانه» برای نفت و «سهم منصفانه» تولیدکنندگان شدند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا، کاهش قیمت نفت را «ابزاری برای فشار بر کشورهای مستقل از آمریکا» دانست و بدون ذکر نام گفت که بعضی از کشورهای منطقه «در هماهنگی کامل با سیاست‌های آمریکا از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کنند».

بر اساس گزارش دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیز با اشاره به کاهش قیمت نفت در دو سال گذشته، آمریکا را متهم کرد که «مداخلات و دشمنی‌های فراوانی علیه ونزوئلا» انجام داده است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا از روز جمعه و تقریباً یک ماه قبل از برگزاری نشست اعضای اوپک در وین، سفر دوره چهار روزه‌ای را به جمهوری آذربایجان، ایران، عربستان و قطر آغاز کرده و پیش از سفر به ایران به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود.

قیمت سبد نفتی اوپک در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۵ دلار بود، اما این رقم به خاطر وجود نفت مازاد در بازار به شدت کاهش یافت و حتی در نیمه ژانویه سال ۲۰۱۶ تا ۲۵ دلار نیز سقوط کرد.

قیمت نفت در دو ماه گذشته و از زمانی که کشورهای اوپک و روسیه دور تازه‌ای از مذاکرات برای کاهش تولید را شروع کردند، افزایش یافته است.

اعضای اوپک در ماه سپتامبر به صورت تلویحی توافق کردند که تولید نفت خود را در سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۳ میلیون بشکه کاهش دهند و کشورهایی نظیر ایران، نیجریه و لیبی که در سال‌های گذشته به خاطر تحریم و جنگ داخلی تولید خود را کاهش داده بودند، از این طرح معاف شوند.

اما هنوز اعضای اوپک و روسیه به نتیجه خاص و مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و قرار است تصمیم نهایی در اجلاس وزیران نفت اوپک در ماه آینده گرفته شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را متهم می کردند که با سیاست‌های خود و در «هماهنگی» با آمریکا برای «فشار» به ایران باعث کاهش قیمت نفت شده است.

با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه ۲۱ مهر، گفته بود که موضع ایران و عربستان درباره طرح فریز نفتی به هم نزدیک‌تر شده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در دیدار همتای ونزوئلایی خود اعلام کرد که ایران «از هر اقدامی در راستای ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه تولیدکنندگان حمایت می‌کند».

براساس این گزارش، نیکلاس مادورو نیز به اشاره به اجلاس پیش روی اوپک در وین گفت که کشورهای عضو اوپک باید برای تثبیت بهای نفت، «با روحیه همکاری به دنبال ‏توافقی منصفانه باشند».

ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و هر دو به طور گسترده‌ای به صادرات نفت و درآمد ناشی از آن وابسته هستند و سقوط بهای نفت و دیگر مشکلات اقتصادی، در ماه‌های گذشته دولت ونزوئلا را با بحران مالی و سیاسی گسترده‌ای روبه‌‌رو کرده‌است.

XS
SM
MD
LG