لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

قیمت نفت بعد از انتشار گزارش «احتمال پیوستن ایران» به فریز نفتی افزایش یافت


قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از اظهارنظر مقامات اوپک و صنعت نفت مبنی بر ارسال «علائم مثبت» از سوی ایران برای اقدام جمعی در زمینه حمایت از بازار نفت، حدود دو درصد افزایش یافت.

بالا رفتن ۱.۹ درصدی قیمت نفت در روز سه‌شنبه دوم شهریور در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول منابع نفتی حتی گزارش داده بود که «ایران هنوز تصمیم نگرفته است دقیقا به اقدام جمعی بپیوندد یا نه».

ایران قبلا نیز بارها اعلام کرده است که از هرگونه کاهش تولید از سوی کشورهای دیگر برای بالا بردن قیمت نفت حمایت می‌کند، اما خودش تا به سطح تولید قبل از تحریم‌ها نرسد، حاضر نیست به فریز نفتی (توقف رشد تولید) بپیوندد.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه گزارش داد قیمت نفت که از اول ماه جاری حدود ۲۰ درصد بالا رفته بود، دوباره از ۱۸ اوت (پنج روز پیش) رو به سقوط نهاد، اما پس از انتشار گزارش رویترز درباره «علائم مثبت ایران»، قیمت نفت دوباره ۱.۹ درصد رشد کرد.

اخیرا الجزایر به عنوان یکی از اعضای اوپک مذاکرات گسترده‌ای با اعضای این سازمان و برخی از تولید کنندگان مهم جهان آغاز کرد که باعث شد قیمت نفت در نیمه اول ماه جاری افزایش یابد.

این مذاکرات بر دعوت از اعضای اوپک برای برگزاری اجلاسی پیرامون فریز کردن تولید نفت خود متمرکز بود. اما انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال افزایش صادرات نفت عراق و فراخوانی شبه نظامیان نیجربه برای پایان دادن به دشمنی‌ها، دوباره قیمت نفت را ظرف پنج روز گذشته کاهش داده بود.

عراق قصد دارد صادرات روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت به ترکیه را از سر بگیرد و تولید نفت نیجریه که به خاطر درگیری‌های داخلی در ماه‌های گذشته کاهش یافته بود احتمال دارد با برقراری آتش‌بس دوباره افزایش یابد.

مایکل لینچ، رییس مرکز مطالعات انرژی و اقتصاد وینچستر در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است که حمایت ایران از اقدام دسته جمعی باعث خوش‌بینی شده است، اما با اقدام واقعی از طرف ایران هنوز فاصله زیادی داریم.

نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای فریز نفتی پیش از این با تلاش‌های ونزوئلا، از اعضای اوپک، در ماه آوریل در قطر برگزار شد که به شکست انجامید.

عربستان به شرطی حاضر به توقف رشد تولید خود و حفظ آن در سطح ماه ژانویه شده بود که ایران نیز همین کار را انجام دهد. این در حالی است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ماه ژانویه امسال برداشته شد و تهران از آن زمان تا کنون تولید نفت خود را به شدت افزایش داده و به رقم ۳.۷ میلیون بشکه در روز نزدیک کرده است.

تحریم‌های غرب در نیمه ۲۰۱۲ باعث شد که تولید نفت ایران به ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. صادرات کشور نیز از ۲.۲ میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه در روز افت کرد.

XS
SM
MD
LG