لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

«هشدار اسرائیل به حزب‌الله» در مورد «واکنش کوبنده» به حمله احتمالی


رسانه‌های عربی و اسرائیلی گزارش کرده‌اند که کشورهای عربی به تازگی «هشداری» را از سوی اسرائیل به حزب‌الله لبنان رسانده‌اند که اگر این گروه همپیمان با ایران به اسرائیل حمله کند، واکنش این کشور «کوبنده» خواهد بود.

روزنامه الحیات چاپ لندن یکشنبه اول اسفند نوشت که منابع عربی مأمور ابلاغ این «هشدار» به حزب‌الله لبنان بوده‌اند.

این «هشدار» ظاهراً در پی سخنان روزهای گذشته سران حزب‌الله داده شده است.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، پنجشنبه ۲۸ بهمن تهدید کرد که حزب‌الله قدرت هدف قرار دادن «کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل» را دارد.

او در سخنان خود افزود که اسرائیل «از ترس حزب‌الله» مخازن آمونیاک خود را از بندر حیفا به جای دیگری منتقل کرده اما همزمان یادآور شد که «کوره اتمی دیمونا» اکنون در تیررس حزب الله است.

آقای نصرالله پیشتر گفته بود، حمله موشکی حزب‌الله به مخازن آمونیاک حیفا وضعی «بدتر از انفجار هسته‌ای» برای اسرائیل به وجود خواهد آورد.

الحیات در گزارش خود آورده است که «اسرائیل به دقت فعالیت‌های حزب‌الله را از سوریه تا لبنان رصد می‌کند».

به نوشته الحیات، در «اخطاری» که به حزب‌الله رسانده شده، به «توانایی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در بسیج کشورهای عربی علیه حزب‌الله در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ» اشاره شده است.

الحیات اضافه کرده که در سفر روزهای گذشته میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به کشورهای عربی، «نزدیکی زیاد دولت ترامپ به اسرائیل در مقایسه با زمان ریاست جمهوری باراک اوباما» یکی از موضوع‌های مهم در دیدارهای عون با سران این کشورها بود.

میشل عون هفته گذشته به مصر و اردن سفر کرد و با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد.

آقای عون اندکی پیش از این سفرها در گفت‌وگو با رسانه‌های مصر گفت، سلاح حزب‌الله مشروع و برای دفاع از لبنان است.

به گزارش رسانه‌های عربی، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان اظهارات میشل عون را رد کرده و گفته بود، دولت و ارتش لبنان مسئول دفاع از لبنان و مردم آن و مسئول تصمیم‌گیری‌ها در این موضوع‌ها هستند.

کمتر از یک ماه پیش آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که در هر نبرد تازه میان اسرائیل و حزب‌الله، اسرائیل «آنقدر خواهد کوبید تا دشمن پرچم سفید را (به نشانه تسلیم) بلند کند و آن جنگی، با همه توانایی‌های اسرائیل خواهد بود».

آخرین جنگ اسرائیل و حزب‌الله ۱۱ سال پیش، در تابستان ۲۰۰۶، به کشته شدن بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر در طرف لبنانی و وارد آمدن خسارات بسیار سنگینی به زیربناهای لبنان منجر شد.

ایران، حامی اصلی حزب‌الله، با تشکیل «ستاد بازسازی لبنان» در جبران خرابی‌های ایجادشده، سهیم شد.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در ماه‌های اخیر در چند فرصت گفته است «سلاح، پول و همه چیز حزب‌الله از ایران می‌آید».

نعیم قاسم، معاون نصرالله، نیز جمعه ۲۹ بهمن گفته بود حزب‌الله به روابط خود با ایران «افتخار» می‌کند، و کشورهای عرب و سازمان‌های «مقاومت» را به «تقویت روابط با ایران» فرا خوانده بود.

XS
SM
MD
LG