لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

تلفات طالبان در درگیری با نیروهای ناتو


نيروهای ائتلاف گفته اند که در اين حملات، آسيبی به غيرنظاميان وارد نشده است.
نيروهای ائتلاف گفته اند که در اين حملات، آسيبی به غيرنظاميان وارد نشده است.

نيروهای افغان و ائتلاف به رهبری ناتو روز یکشنبه در حملات زمينی و هوايی به شورشيان طالبان در جنوب اين کشور، بيش از ده تن از آنان را کشتند.


به گفته نيروهای ائتلاف، در منطقه گرمشير در ولايت هلمند، نيروهای ائتلاف با استفاده از سلاح های سبک و حملات هوايی، چند تن از شبه نظاميان را کشتند.


اين حمله پس از آن انجام گرفت که حدود ۴۰ شورشی مسلح بعد از ظهر روز شنبه با خمپاره و راکت به يک وسيله نقليه پليس افغان و ائتلاف در منطقه موسی قلعه در اين ولايت، حمله کردند.


نيروهای ائتلاف گفته اند که در اين حملات، آسيبی به غيرنظاميان وارد نشده است.



  • ولايت هلمند خط مقدم نبرد ميان طالبان و نيروهای ائتلاف در ماه های اخير بوده و در دو سال گذشته درگيری های خونينی در آن به وقوع پيوسته است.

ولايت هلمند خط مقدم نبرد ميان طالبان و نيروهای ائتلاف در ماه های اخير بوده و در دو سال گذشته درگيری های خونينی در آن به وقوع پيوسته است.


اين ولايت همچنين بزرگترين منطقه توليد خشخاش در دنيا به شمار می رود.


تاکنون بيش از ۴۳۰۰ نفر، اکثرا از شبه نظاميان، در خشونت های سال جاری ميلادی کشته شده اند.


همزمان، در مرکز ولايت غور، قاچاقچيان مواد مخدر که حدود يک تن از اين مواد را حمل می کردند، با پليس افغان در منطقه شهرک درگير شدند.


دراين درگيری، يک افسر پليس کشته شد و سه قاچاقچی نيز دستگير شدند.


«کشف سلاح ایرانی از طالبان»


در همین حال، یک روزنامه آمریکایی روز يکشنبه ۱۶ سپتامبر، گزارش داد که نيروهای ناتو يک محموله تسليحات ارسالی از سوی ايران برای طالبان را کشف کرده اند.


روزنامه واشینگتن پست به نقل از فرماندهان نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو گزارش داد:«اين محموله تسليحات در روز ششم سپتامبر مصادره شد و شامل بمب های مرگبار ضد تانک بود که بويژه در عراق در جاده ها و عليه نيروهای خارجی به کار گرفته می شود.»


واشنگتن پست افزود: نيروهای ناتو، پيش از اين و در روزهای ۱۱ آوريل و سوم ماه مه، دو محموله کوچک تر تسليحات از ايران را در ولايت جنوبی هلمند افغانستان کشف کرده بودند.


يک مقام آمريکايی به اين روزنامه گفت:«موضوع بر سر تفاوت کيفی اين محموله نسبت به محموله های پيشين نيست، بلکه موضوع در مورد مبزان کميت و بزرگی آن است.»


بر اساس اين گزارش محموله تسليحاتی کشف شده در روز ششم سپتامبر به مقصد ولايت فراه حمل می شد.


مقام های آمريکايی می گويند همکاری ايران و طالبان بر اساس مخالفت مشترک شان با نیروهای بیگانه، بويژه نيروهای غربی در افغانستان است.


در اين حال، يک مقام ايرانی در گفت و گو با واشینگتن پست، اين ادعا را بی پايه خوانده است.


وی گفت:«ما علاقه ای به بی ثباتی عراق و افغانستان نداريم.»


اين مقام ايرانی افزود:«ما مناسبات خوبی با دولت های اين دو کشور داريم، که اخيرا از نقش ايران تمجيد کردند. چرا ما بايد به مخالفان آنها سلاح بدهيم؟»


در اين حال، واشینگتن پست به نقل از منابع غربی نوشت که ارسال تسليحات ايرانی برای طالبان، گرچه تهديدی برای نيروهای خارجی در افغانستان به شمار می رود، اما آن اندازه نيست که توازن نيرو را به سود طالبان بر هم بزند.


XS
SM
MD
LG