لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

راجر فدرر برای هشتمین بار نادال را شکست داد


راجر فدرر، تنیس باز سوئیسی، با پیروزی در دیدار نهایی مسابقات تنیس چهار میلیون و ۴۵۰ هزار دلاری موسوم به «رقابت‌های پایان فصل»، برای هشتمین بار رقیب سنتی خود و مرد نخست رده‌بندی تنیس‌بازان حرفه‌ای جهان، رافائل نادال را شکست داد.

این تنیس باز ۲۹ ساله که مدتی است رتبه نخست رنکینگ تنیس‌بازهای حرفه‌ای جهان را به رافائل نادال واگذار کرده، در دیدار نهایی موفق شد رقیب سرسخت اسپانیایی‌اش را ۲-۱ از پیش رو بردارد.

به رغم پیش‌بینی‌های کارشناسان تنیس، پایان فصل تنیس جهان در سال ۲۰۱۰ که اوج خستگی ورزشکاران حرفه‌ای این رشته ورزشی است، به سود مسن‌ترین شرکت‌کننده رقم خورد.

نادال و فدرر هر کدام یک ست را با نتیجه ۶-۳ پیروز شدند اما در ست سوم، فدرر با نمایشی بی‌نقص به برتری ۶-۱ رسید تا برای هشتمین بار از سد رقیب جوان ۲۴ ساله‌اش عبور کند. این بیست و دومین نبرد راجر و رافا بود. سهم نادال تاکنون ۱۴ پیروزی بوده است.

فدرر در این رقابت‌ها ابتدا ۲-۰ بر دیوید فرر اسپانیایی غلبه کرد. سپس اندی ماری بریتانیایی که همواره رقیب سرسختی برایش بوده را نیز با همین نتیجه پشت سر گذاشت.

در گردهمایی برترین‌های تنیس جهان، این بار نوبت رابین سودرلینگ سوئدی بود که او هم ۲-۰ مقابل مرد خستگی‌ناپذیر و همواره بی‌حاشیه سوئیسی‌ها تسلیم شود.

فدرر برای رسیدن به فینال و پیش از چیره شدن برای نادال، یک جوان سمج دیگر که همواره او را آزار داده را پیش رو داشت. نوواک جوکوویچ از صربستان اما این بار حرفی برای گفتن نداشت و با نتایج ۶-۱ و ۶-۴ مغلوب شد.

نادال هم پیش از رسیدن به فینال، مقابل اندی رادیک امریکایی، جوکوویچ صرب و توماس بردیچ صرب پیروز شد. سخت‌ترین مصاف او قبل از فینال، رالی نفسگیر با اندی ماری بود که در ست‌های اول و سوم به تای برک کشیده شد.

حاشیه‌هایی از مسابقات آخر فصل

* این مسابقات برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ برگزار شد و تا سال ۱۹۸۹ تحت نام مسترز گراندپری انجام می‌شد. پس از آن تا سال ۱۹۹۹ با نام قهرمانی جهان و تا سال ۲۰۰۸ هم با عنوان تنیس مسترز کاپ برگزار شده است.

* این رقابت‌ها سال گذشته از چین به لندن منتقل شد و تا سال ۲۰۱۲ در همین شهر به انجام خواهد رسید.

* نحوه برگزاری مسابقات به این شکل است که هشت تنیسور برتر رنکینگ سالیانه، در دو گروه ۴ نفری و به صورت دوره‌ای بازی می‌کنند. پس از برگزاری سه بازی در نهایت تکلیف چهار فرد راه یافته به دور نیمه پایانی را مشخص می‌کنند. به این ترتیب، بارها پیش‌آمده تنیس بازی که متحمل شکست‌شده در پایان به عنوان قهرمانی برسد.

* پیش از این، ایوان لندل و پیت سمپراس با پنج بار قهرمانی رکورددار بودند و حالا راجر فدرر هم ضلع سوم این مثلث پنج‌تایی‌هاست.
* فقط سه تنیس باز موفق به کسب عنوان قهرمانی بدون شکست شده‌اند. مایکل استیچ از آلمان و لیتون هیوئیت از استرالیا. راجر فدرر اما امسال هم بدون شکست ماند تا به رکورد اعجاب‌انگیز چهار قهرمانی بدون شکست دست یابد.

* ایولن لندل تنیس‌باز افسانه‌ای اهل چکسلواکی، با ۹ بار حضور متوالی در فینال، رکوردی دست نیافتنی به جا گذاشته است.
XS
SM
MD
LG