لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

احمد‌ی‌نژاد سرپرست وزارت کار را منصوب کرد


یک روز پس از استیضاح جنجالی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد طی حکمی اسدالله عباسی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس دولت روز دوشنبه ۱۵ بهمن، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با حفظ سمت به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

روز یکشنبه در یکی از جنجالی‌ترین جلسه‌های مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب، عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار محمود احمدی‌نژاد به خاطر اصرار دولت بر حفظ سعید مرتضوی در ریاست سازمان تامین اجتماعی استیضاح و در نهایت برکنار شد.

در جلسه استیضاح روز یکشنبه که محمود احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت، رئیس دولت بخش عمده‌ای از وقت خود را به جریان‌هایی که به گفته او برای دولتش مانع درست می‌کنند، اختصاص داد و در آن ویدئویی منتسب به دیدار فاضل لاریجانی، برادر رئیس مجلس با سعید مرتضوی پخش کرد.

ویدئویی که صدای آن واضح نبود و محموداحمدی‌نژاد خودش متن منتسب به فاضل لاریجانی را خواند. متنی که بر پایه آن فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می‌خواهد تسهیلات اقتصادی برای وی فراهم کند.

علی لاریجانی در نطقی که به عنوان جوابیه محمود احمدی‌نژاد ایراد کرد، اعلام داشت که محمود احمدی‌نژاد ساعت هفت صبح، لطف‌الله فروزنده معاون خود، را پیش وی فرستاده و تهدید کرده که اگر وزیرش استیضاح شود، این نوار را پخش خواهد کرد.

علی لاریجانی نیز عبارات تندی علیه احمدی‌نژاد بیان کرد و از جمله گفت: «رئیس جمهور ادبیات اخلاقی را رعایت نمی‌کند استیضاح یک چیز بود چرا اینها را مطرح کردید؟ اما خوب شد شما که مرتب در جامعه "بگم بگم" راه انداخته‌اید این فیلم را پخش کردید و حرفتان را زدید تا مردم شخصیت شما را بیشتر بشناسند.»

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این یک اقدام توطئه‌آمیز علیه رئیس قوه مقننه نبود؟ که آقای مرتضوی بستگان ما را دعوت می‌کند بعد فیلم می‌گیرد؟ دستگاه تحت نظر رئیس جمهور چطور چطور این کار را می‌کند نمی‌دانیم ولی ما از این کارها نمی‌کنیم. خود این کار یک کار مافیایی نیست؟ این اخلاق است؟ و در سطح یک رئیس جمهور است که دیگران را تهدید کند. آقای رئیس جمهور مشکلات کشور اینهاست.»

پس از اتمام سخنان علی لاریجانی، رئیس دولت از وی وقت خواست که پاسخ بدهد که رئیس مجلس گفت که دیگر وقتی نیست و محمود احمدی‌نژاد به حالت قهر مجلس را ترک کرد و لاریجانی هم به وی گفت «به سلامت.»

محمود احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح شخص علی لاریجانی را متهم کرد که در کارهای قوه مجریه و دولت دخالت می‌کند و به نمایندگان گفت اگر می‌خواهید رئیس مجلس بالاتر از سایر قوا باشد قانون اساسی را تغییر دهید.

محمود احمدی‌نژاد با استناد به ویدئویی که پخش کرد، تلویحا خانواده لاریجانی را به صحنه‌گردانی مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌ها علیه دولت متهم کرد و به نمایندگان گفت شما از پشت پرده خبر ندارید.

پس از آنکه با شکایت شماری نمایندگان و رای دیوان عدالت اداری، حکم سعید مرتضوی بر صندوق تامین اجتماعی، یکی از بزرگترین مجموعه‌های مالی و اقتصادی ایران ملغی اعلام شد، دولت با تغییر اساسنامه، این «صندوق» را به «سازمان» تبدیل کرد و آن را از زیرمجموعه وزارت کار به زیر نظر معاونت ریاست جمهوری برد؛ دولت در عین حال مرتضوی را در سازمان تامین اجتماعی ابقا کرد که به استیضاح و برکناری وزیر کار انجامید.

در پی این استیضاح جنجالی و رویارویی دو قوه، رسانه‌های نزدیک به مخالفان و موافقان دولت هر یک مدعی غلبه یکی بر دیگری شده‌اند.

در میان معدود واکنش‌های روز سه‌شنبه، مجتبی ذوالنور، مشاور ویژه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، از محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی انتقاد کرده که چرا این اختلافات را به صحن علنی مجلس کشانده‌اند.

به گزارش ایلنا مجتبی ذوالنور گفت: «امروز روسای دو قوه حیثیت نظام اسلامی را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، چوب حراج زدند، به جان هم افتادند، دل رهبری را خون کردند، دوستان نظام اسلامی را به حد سکته رساندند و خوراک لازم را برای رسانه‌های بیگانه در آستانه انتخابات فراهم کردند.»
XS
SM
MD
LG