لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

طرح «ضربتی» ایران برای مقابله با تحریم بنزین


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ها‌ی نفتی، روز شنبه از طرح ضربتی ایران برای مقابله با تحریم بنزین خبرداد؛ افزایش تولید و گسترش استفاده از سوخت گاز در خودروها از جمله‌ راهکارهای مورد نظر تهران برای مقابله با تحریم است.

به گفته علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ها‌ی نفتی، تولید روزانه بنزین در ایران هم‌اکنون ۴۳ میلیون لیتر در روز است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است تا پایان سال آینده ۱۷ میلیون لیتر در روز به تولید داخلی بنزین اضافه شود تا ایران در این زمینه تا پایان سال ۱۳۹۰ به خودکفایی برسد.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد در حال حاضر ایران ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین از خارج وارد می‌کند.

کنگره آمریکا روز پنجشنبه در نهایت طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران، هدف تحریم ایالات متحده قرار می‌گیرند؛ با این حال حتی پیش از تصویب این طرح، شماری از شرکت‌های عمده صادرکننده بنزین، صادرات خود به ایران را قطع کرده بودند.

علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ها‌ی نفتی، می‌گوید از جمله اقدامات مورد نظر برای افزایش تولید بنزین، افزایش ظرفیت پالایشگاه اراک از ۱۸۰ بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

به گفته معاون وزیر و مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، در پالایشگاه‌های موجود در كشور پنج طرح بنزین‌سازی و پنج طرح بهینه‌سازی به منظور افزایش تولیدات در بخش فراورده‌های نفتی در دست اقدام است.

علیرضا ضیغمی همچنین یکی دیگر از اقدامات دولت برای مواجهه با شرایط اضطرای را افزایش حجم ذخایر استراتژیک بنزین اعلام کرد و گفت: «موجودی ذخایر استراتژیک بنزین در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.»

پیش از این محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، اعلام کرده بود که در صورت تحریم بنزین، ایران می‌تواند در طول یک هفته بنزین مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید کند.

ارایه دو آمار متفاوت در یک روز

از سوی دیگر در حالی که مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ها‌ی نفتی اعلام کرده است که ایران روزانه ۴۳ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند و تا ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر دیگر به واردات وابسته است ‌در همین روز محمد رویانیان در مصاحبه با ایرنا تولید بنزین ایران را ۵۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و اظهار داشت ایران در این زمینه خودکفا است. محمد رویانیان میزان مصرف روزانه بنزین را ۴۵ میلیون لیتر عنوان کرده است.

ایران برای کاهش مصرف بنزین، این سوخت را سهمیه‌بندی کرده و همچنین بسیار از خودروها و از جمله تاکسی‌ها را گازسوز کرده است.
XS
SM
MD
LG