لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

فیلم تازه مجیدی در بخش مسابقه جشنواره برلین پذیرفته شد


امسال پنجاه و هشتمین دوره جشنواره برلین برگزار می شود.
امسال پنجاه و هشتمین دوره جشنواره برلین برگزار می شود.

تازه ترين فیلم مجيد مجيدی، «آواز گنجشک ها» در بخش مسابقه جشنواره برلين که از هفتم تا هفدهم فوريه برگزار می شود، پذيرفته شد .


فيلم مجيدی يکی از پنج فيلم آسيايی پذيرفته شده در بخش مسابقه جشنواره برلين است، که با ۲۱ فيلم ديگر از جمله ساخته های فيلمسازان برجسته ای چون مارتين اسکورسيزی، مايک لی، يوجی يامادا، پل تامس اندرسون و اريک زونکا در برلین، که یکی از مهمترین جشنواره های جهان است، به رقابت خواهد پرداخت.


اين فيلم، داستان کريم، کارگر مزرعه پرورش شترمرغ است که در حاشيه شهر در خانه کوچکی دارد.


حوادثی در مزرعه منجر به اخراج کريم از کار می شود. او برای انجام کاری به شهر می آيد و در آنجا اتفاقاتی زندگی اش را دستخوش تغيير می کند.


آواز گنجشک ها طبق اعلام مجری طرح فيلم ابتدا در جشنواره فيلم فجر به نمايش درخواهد آمد و چند روز پس از آن در جشنواره برلين به نمايش در می آيد.


موسيقی آواز گنجشک ها توسط استاد برجسته موسيقی ايرانی، حسين عليزاده ساخته شده و رضاناجی، مريم اکبری، حامد آغازی، پوياصالحی، محمدرضا شيمی، شبنم اخلاقی، نشاط نظری، حسن رضايی و کامران دهقان در آن بازی دارند.


جشنواره برلين که امسال پنچاه و هشتمين دوره اش را برگزار می کند، سال پيش هيچ فيلمی را از سينمای ايران در هيچ يک از بخش های خود نپذيرفت، اما امسال چند فيلم ايرانی را در بخش های مختلف نمايش می دهد.

مجيد مجيدی، سازنده فيلم هايی چون رنگ خدا، باران و بيد مجنون، تاکنون در جشنواره های مختلفی شرکت کرده و تنها فيلمساز ايرانی است که يکی از فيلم هايش، بچه های آسمان، نامزد دريافت جايزه اسکار شده است.


توجه جشنواره برلين به سينمای ايران


جشنواره برلين که امسال پنچاه و هشتمين دوره اش را برگزار می کند، سال پيش هيچ فيلمی را از سينمای ايران در هيچ يک از بخش های خود نپذيرفت، اما امسال چند فيلم ايرانی را در بخش های مختلف نمايش می دهد.


در بخش پانورامای جشنواره، فيلم تازه منيژه حکمت با عنوان سه زن به نمايش در می آيد. در اين فيلم نيکی کريمی و پگاه آهنگرانی بازی دارند و فيلم اولين نمايش جهانی اش را در برلين تجربه می کند.


در بخش «فروم»، فيلم «مثل ديگران باش» ساخته طناز اسحاقيان، محصول مشترک ايران، آمريکا و کانادا به نمايش در می آيد.


اين فيلم که توسط دانشجوی جوان ساکن آمريکا ساخته شده، به تازگی اولين نمايش اش را در جشنواره فيلم های مستقل «ساندنس» در آمريکا تجربه کرد و موضوع آن به عمل جراحی تغيير جنسيت در ايران اختصاص دارد.


طناز اسحاقیان، پیشتر مستندی درباره خانواده یهودی خود و اصرار آنها برای ازدواج او ساخته بود، که در جشنواره هایی چون گوتنبرگ به نمایش درآمد.


در بخش فيلمسازان جوان زير عنوان «نسل»، هم فيلم بودا از شرم فرو ريخت ساخته حنا مخملباف به نمايش در می آيد. فيلم که محصول مشترک فرانسه و ايران است، درباره فرو ريختن مجسمه بودا در دوره طالبان در افغانستان است.


در اين بخش همچنين فيلم رامين بحرانی با عنوان چاپ شاپ به نمايش درخواهد آمد. اين فيلم به عنوان محصول آمريکا در جشنواره شرکت کرده است.


جشنواره برلين


جشنواره بين المللی فيلم برلين که از مهمترين فستيوال های فيلم جهان محسوب می شود، از هفتم تا هفدهم فوريه ۲۰۰۸ برگزار می شود.


جشنواره بين المللی فيلم برلين از هفتم تا هفدهم فوريه ۲۰۰۸ برگزار می شود.


اين فستيوال که جزو قديمی ترين جشنواره های فيلم محسوب می شود، امسال پنجاه و هشتمين دوره اش را برگزار می کند.


جشنواره برلين هر ساله خرس طلايی و خرس نقره ای خود را - که اين حيوان نمادی از شهر برلين محسوب می شود- به فيلم های برگزيده بخش مسابقه اهدا می کند.


حضور انبوهی از ستارگان سينما و فيلمسازان برجسته در اين فستيوال، هر ساله توجه ويژه رسانه ها را به خود جلب می کند.


امسال در بخش جنبی فستيوال، مرور آثار لوييس بونوئل، فيلمساز طراز اول اسپانيايی برگزار می شود.


بنا به گفته يکی از مسئولان فستيوال به راديو فردا، اين مرور حتی شامل فيلم هايی خواهد بود که بونوئل در آنها به عنوان دستيار کارگردان، فيلمنامه نويس وتهيه کننده حضور داشته است و به اين ترتيب گنجينه ای از آثار اين يکی از بزرگ ترين فيلمسازان تاريخ سينما، يکجا عرضه خواهد شد.


XS
SM
MD
LG