لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

«مدرک قاطعی دال بر کمک ایران به شبه نظامیان وجود ندارد»


سخنگوی دولت عراق می گوید که این کشور خواستار روابط بهتر با دولت ایران است. (عکس:AFP)
سخنگوی دولت عراق می گوید که این کشور خواستار روابط بهتر با دولت ایران است. (عکس:AFP)

عراق روز يکشنبه اعلام کرد: هيچ مدرک محکمی وجود ندارد که ايران از شبه نظاميانی که در خيابان های بغداد با نيروهای امنيتی درگير شده اند، حمايت کرده باشد.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق گفت: هيچ «مدرک قاطعی» در اختيار ندارد که ثابت کند دولت ايران به شبه نظاميان شيعه عراق کمکی رسانده باشد.


آقای دباغ در پاسخ به خبرنگاران که درباره کشف اسلحه هايی با نشان ساخته شده در ايران پرسيدند، گفت:« ما چنين مدرکی نداريم... اگر چنين مدرک قاطعی داشتيم، ما از کشورمان دفاع می کرديم.»


اين در حالی است که ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی دولت عراق در امور امنيتی بغداد، هفته گذشته در يک کنفرانس خبری اعلام کرد که نيروهای اين کشور در چهار هفته گذشته موشک ها و سلاح های سنگين ساخت ايران در پايتخت ضبط کرده اند.


وزارت دفاع عراق نيز روز چهارشنبه از به نمايش گذاشتن سلاح های ضبط شده از شبه نظاميان شيعه در درگيری های بصره خبر داده بود.


به نظر می رسد موضع دولت عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار هفته گذشته هیئت عراقی، کاملا تغییر کرده است.

همچنین مقام های وزارت دفاع آمريکا در يک نشست خبری اعلام کردند که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق به دولت اين کشور ارائه شده است. مقام های وزارت دفاع آمريکا می گويند: اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.


ژنرال جان ستلر، مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا گفته بود: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»


تغییر موضع عراق؟


به نظر می رسد موضع دولت عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار هفته گذشته هیئت عراقی، کاملا تغییر کرده است.


سخنگوی دولت عراق گفت: هيئت پارلمانی عراق که هفته گذشته از ايران ديدار کرد، گفت و گوهای مفيدی با مقامات ايرانی داشته و به دلگرمی تضمين شده ای برای حمايت و درک موقعيت رسيده است.


آقای دباغ گفت که هيئت سفر کرده به ايران، از دعای خير دولت برخوردار بوده، اما آنها هيئت «رسمی» نبوده اند.


وی درباره ديدار مقامات عراقی و ايرانی گفت: «آنها به طور دوستانه درباره نگرانی ها و ترس های موجود در عراق، گفت و گو کردند.»


رييس هيئت عراقی هم روز شنبه پس از بازگشت از تهران گفته بود: «ايران از اقدامات دولت عراق برای مبارزه و سرکوب شبه نظاميان حمايت می کند.»


خالد العطيه، نايب رييس پارلمان عراق، در بيانيه کوتاهی که از تلويزيون الفرات پخش شد، گفت: هيئت عراقی مذاکرات «سازنده و مهمی» با مقام های ايرانی درباره وضعيت امنيتی در عراق داشته است.


اعضای ائتلاف يکپارچه عراق می گويند هيئت عراقی به ايران اعزام شده بود تا مقام های اين کشور را ترغيب کنند که حمايت از گروه های شبه نظامی شيعه را متوقف کند.


سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه با تاکيد بر اين که عراق خواستار روابط بهتر با ايران است و قصد جنگ و درگيری ديگری را ندارد، با اشاره به جنگ هشت ساله دو کشور گفت:«هر اتفاقی که افتاده، مربوط به گذشته است.»


آقای دباغ تاکيد کرد: دولت اين کشور قصد دارد که در روابط خود با دشمن سابق، «سازماندهی مجدد» کند و اضافه کرد: «دولت ايران خواستار ثبات سياسی و صلح در عراق است و به دولت عراق در غلبه بر خشونت ها کمک خواهد کرد.»


وی افزود: «ايران، دولت عراق را حمايت می کند و می فهمد که همه نوع نظامی گری بايد متوقف و قانون حکمفرما شود.»


پاتريک دريسکول، سخنگوی ارتش آمريکا هم که در اين کنفرانس خبری به همراه آقای دباغ حضور داشت، گفت: آمريکا از گفت و گوهای ايران و عراق برای متوقف شدن خشونت در عراق، حمايت کامل می کند.


سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه با تاکيد بر اين که عراق خواستار روابط بهتر با ايران است و قصد جنگ و درگيری ديگری را ندارد، با اشاره به جنگ هشت ساله دو کشور گفت:«هر اتفاقی که افتاده، مربوط به گذشته است.»

روز يکشنبه يک مقام جمهوری اسلامی گفته بود که ایران کاملا از برقراری ثبات در عراق حمایت می کند، اما به دولت عراق هشدار داده بود که از درگيری با شبه نظاميان خودداری کند.


مقامات آمریکا می گویند که ایران از شبه نظامیان شیعی در عراق، کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی می کند، اما دولت ایران این ادعا را رد می کند.


ترور همسر رییس جمهوری عراق


همزمان دفتر ریاست جمهوری عراق روز یکشنبه اعلام کرد که «هیرو ابراهیم احمد» همسر جلال طالبانی رییس جمهور عراق، از یک انفجار در مسیر حرکت کاروان اتوموبیل های حامل او جان سالم به در برده است.


در این انفجار که در بغداد روی داد به همسر رییس جمهوری آسیبی نرسیده است، اما چهار نفر از محافظان او زخمی شدند.


همچنین اعلام شد: افراد مسلح، «سروه عبدالوهاب» یک زن خبرنگار عراقی را در شمال موصل به زور از تاکسی که او را به محل کارش می برد پیاده کردند و بلافاصله با شلیک گلوله به سرش او را کشتند.


پلیس بلافاصله نتوانست هویت این خبرنگار عراقی را مشخص کند، چرا که خبرهای های ضد و نقیضی در مورد محل کارش در دست داشت.


XS
SM
MD
LG