لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۶

لاله طلایی جشنواره استانبول به فیلم «تخم مرغ» رسید


طی دو هفته برگزاری جشنواره استانبول، ۱۷۰ هزار تماشاگر به تماشای حدود ۲۰۰ فيلم از ۴۵ کشور جهان پرداختند.
طی دو هفته برگزاری جشنواره استانبول، ۱۷۰ هزار تماشاگر به تماشای حدود ۲۰۰ فيلم از ۴۵ کشور جهان پرداختند.

بيست و هفتمين دوره جشنواره بين المللی فيلم استانبول، روز شنبه با اهدای جايزه اصلی خود، لاله طلايی، به فيلمی از ترکيه با نام تخم مرغ، به کار خود پايان داد.


جایزه بهترین فیلم به فیلم تخم مرغ ساخته سميح کاپلانوغلو، به خاطر«نگاه شاعرانه به زندگی مردی در دنيای مدرن که شرايط زندگی اش او را وادار به بازگشت به روستای زادگاهش می کند تا در آنجا معنا و امکان عشق را جست و جو کند»، اهدا شده است.


شخصیت اصلی فيلم، شاعری است که به زادگاهش بازمی گردد تا در تشييع جنازه مادرش شرکت کند.


اين فيلم به همراه فيلم پيغامبر ساخته کاگان ايرماک، جایزه فيلم برگزيده تماشاگران جشنواره را هم از ان خود کرد.


جايزه ويژه هيئت داوران امسال به فيلم موج ساخته دنيس گانزل از آلمان به خاطر نمایش آنچه که «چطور نياز ما به هدف و جامعه، موجب بروز فاجعه می شود» تعلق گرفته است.


هيئت داوران در بخش سينمای ملی ترکيه، جايزه بهترین فيلم سال را به فيلم اول سیفی تئومان، فیلمساز سی ساله، با عنوان «کتاب تعطيلات»اهدا کرد.

رياست هيئت داوران بخش بين الملل جشنواره استانبول امسال را فيلمبردار برجسته، مايکل بالهاوس به عهده داشت و ژوان دوپون(روزنامه نگار)، سليم ايوب اوغلو(منتقد فيلم و مدرس)، بنت هامر(کارگردان و تهيه کننده)، پاول پاوايکوفسکی(کارگردان) و کيرسی تيکلاين(بازيگر) ديگر داوران اين بخش بودند.


شورای اروپا هم امسال با هيئت داورانی جداگانه، بهترين فيلم در زمينه حقوق بشر را انتخاب کرد و جايزه خود را به کوهستان کور، ساخته لی يانگ از چين داد. اين فيلم نامزد حضور در جشنواره کن امسال است.


الکساندر سوخوروف، فيلمساز معروف روسي، در اين جشنواره، يک جايزه افتخاری برای فعاليت هايش در زمينه سينما دريافت کرد.


هيئت داوران در بخش سينمای ملی ترکيه، جايزه بهترین فيلم سال را به فيلم اول سیفی تئومان، فیلمساز سی ساله، با عنوان کتاب تعطيلات اهدا کرد.اين فيلم قصه دو برادر و روابط آنها با پدرشان را روايت می کند.


جايزه بهترين کارگردان سينمای ترکيه به درويش زعيم برای فيلم نقطه تعلق گرفت.


جايزه بهترين بازيگر مرد سينمای ترکيه به سرحت توتوملور برای فيلم آرا و جايزه بهترين بازيگر زن به آيسا داماگاسی بخاطر فيلم مارلون من و براندو اهدا شد.


جشنواره امسال از روز پنجم آوريل آغاز شد و شنبه شب با اجرای مراسمی برای اهدای جوايز برندگان، به پايان رسيد.


طی دو هفته برگزاری اين جشنواره، ۱۷۰ هزار تماشاگر به تماشای حدود ۲۰۰ فيلم از ۴۵ کشور جهان پرداختند.


جشنواره استانبول ، معروف ترين جشنواره ترکيه است که از سال ۱۹۸۲ تاکنون برگزار می شود.


تاکنون دو فيلم ايرانی نار و نی (۱۹۹۰) ساخته سعيد ابراهيمی فر و آينه(۱۹۹۸) ساخته جعفر پناهی توانسته اند جايزه اصلی اين جشنواره را دريافت کنند.


XS
SM
MD
LG